Författare Ämne: Tyskland och strukturer i platsregistret  (läst 202 gånger)

minsann

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Tyskland och strukturer i platsregistret
« skrivet: 2020-01-15, 15:18:11 PM »
Är det någon som har Tyskland i sitt platsregister och som kan tänka sig dela med sig av hur ni har valt att strukturera det i Genney?

Sedan undrar jag också hur ni gör när det var ett annat land när er ana bodde på den aktuella platsen. Jag har flera anor som bodde i Preussen men som numera tillhör Polen.

StefanH

• Full Member
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Tyskland och strukturer i platsregistret
« Svar #1 skrivet: 2020-01-15, 18:28:47 PM »
Jag hade satt Polen som land och skrivit i noteringen att de bodde i dåvarande Preussen.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

a_nrdstrm

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Tyskland och strukturer i platsregistret
« Svar #2 skrivet: 2020-05-16, 12:46:56 PM »
Är det någon som har Tyskland i sitt platsregister och som kan tänka sig dela med sig av hur ni har valt att strukturera det i Genney?

Sedan undrar jag också hur ni gör när det var ett annat land när er ana bodde på den aktuella platsen. Jag har flera anor som bodde i Preussen men som numera tillhör Polen.

Jag har några få tyska anor i mitt släktträd. Har inte kommit så långt i den grenen ännu.

Men platsregistret har jag strukturerat på följande sätt:
1. Land: Tyskland
2. Stat: Niedersachsen (d.v.s. tyskans "Land" vilket närmast torde översättas till delstat)
3. Provins/region: Region Hannover (vilket är ett specialfall, övriga motsvarigheter kallas oftast "Landkreis")
4. Rote: Ronnenberg (på tyska wikipedia anges förvisso att Ronnenberg är en "stadt", men det är inte riktigt likalydande med "stad" på svenska utan är mer ett mindre geografiskt område varför jag valde rote). Funderade även på att lägga denna nivå som kommun men problemet med detta är att Genney lägger till "kn" på slutet vilket jag inte gillar. Större städer (t.ex. Gotha i Landkreis Thüringen) har jag dock lagt in som just "Stad" under provis/region.
4. Uppdatering: Lägger nu Ronnenberg och motsvarande som kommun. Tillägget av "kn" syns enbart i själva Platsregistret och är därför inte så störande som jag först trodde. Kommun känns bättre än rote för den här nivån.
5. By/Samhälle: Empelde (formellt sett är det en stadsdel i Stadt Ronnenberg, men det bortser jag från)

Jag har motsvarande problem gällande områden som så att säga har "bytt" land. Jag har en ana som är troligtvis föddes i Breslau i dåvarande Niederschlesien. Numera heter dock staden Wrocław och tillhör Polen.
« Senast ändrad: 2020-05-16, 23:56:12 PM av a_nrdstrm »