Författare Ämne: Radera familj med alla ättlingar.  (läst 1295 gånger)

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 504
    • Visa profil
Radera familj med alla ättlingar.
« skrivet: 2020-06-20, 13:08:35 PM »
Har precis upptäckt att jag spenderat flera veckor med att följa fel person. Resultatet blev många ättlingar i 4-6 generationer som inte har någon relation till min släkt.

Räcker det med att jag tar bort den felande personen från släktregistret för att alla ättlingar till denne också raderas eller måste jag ta bort varje enskild individ för sig?


Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

KentLJ

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Radera familj med alla ättlingar.
« Svar #1 skrivet: 2020-06-20, 20:49:36 PM »
Jag tror att det räcker med att ta bort den "felaktiga personen". Alla hens ättlingar försvinner då också. Jag har för mig att det brukar komma upp en varningstext om detta ifall man vill ta bort en person.

gasolgrill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Radera familj med alla ättlingar.
« Svar #2 skrivet: 2020-06-20, 22:02:38 PM »
Jag tror att det räcker med att ta bort den "felaktiga personen". Alla hens ättlingar försvinner då också. Jag har för mig att det brukar komma upp en varningstext om detta ifall man vill ta bort en person.

Jag testade ju och så är det inte. Personen tas bort men dess ättlingar ligger kvar i databasen, fortfarande rätt kopplade sinsemellan.
//Anders

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 504
    • Visa profil
SV: Radera familj med alla ättlingar.
« Svar #3 skrivet: 2020-06-21, 05:42:56 AM »
Jag testade ju och så är det inte. Personen tas bort men dess ättlingar ligger kvar i databasen, fortfarande rätt kopplade sinsemellan.

Korrekt. Jag gjorde också en sådan test.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Leif Johnson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
    • https://www.lein.se/familjenjohnson/index.php
SV: Radera familj med alla ättlingar.
« Svar #4 skrivet: 2020-06-21, 14:25:40 PM »
Jar tror att i de flesta program måste man ta bort alla personer (ID) om man inte vill ha kvar dem. Tar man bara bort den person som resten är länkad till kommer de andra att ligga kvar och "skvalpa" i systemet utan att synas i familjen om man inte raderar alla. Så är det i Ancestry m.fl.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Radera familj med alla ättlingar.
« Svar #5 skrivet: 2020-06-21, 19:01:33 PM »
Du kan söka alla anor till den felaktiga personen och skapa en grupp av dessa. Sök sedan alla som INTE tillhör gruppen och exportera sökresultatet till en gedcom. Skapa sedan ett nytt släktregister utifrån denna fil. När du kollat så att allt är med kan du radera det gamla registret och köra vidare med det nya.
Hans Rosenlund

KentLJ

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Radera familj med alla ättlingar.
« Svar #6 skrivet: 2020-06-21, 20:15:20 PM »
Ok, nu har jag också lärt mig något nytt.  :)