Författare Ämne: Platstolken hittar ej platser  (läst 1412 gånger)

AnnaCecilia

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Platstolken hittar ej platser
« skrivet: 2020-06-30, 18:13:24 PM »
Hej,

Jag har två frågor angående platser/karta:

1. Jag har några inlagda platser som inte hittas av Platstolken - samtliga är platser i USA. Hur gör jag för att lägga in dessa med koordinater på ett smidigt sätt?

2. Jag publicerar min släktforskning med TNG och har där lagt in min Google Maps API key för att kunna visa mina platser i Google Maps - finns det något sätt att göra detta i Genney, så att jag kan se var på kartan mina platser ligger?

KentLJ

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 183
    • Visa profil
SV: Platstolken hittar ej platser
« Svar #1 skrivet: 2020-06-30, 19:28:26 PM »
Så här har jag gjort med mina platser i platsregistret (för USA). Jag valde "Ny plats" och skapade landet USA. Sedan valde jag ny plats igen under USA och skapade staten (ex. Michigan). Sedan valde jag ny plats under staten och skrev in staden, tog upp kartan letade upp staden. Shift +click på musen för att kopiera koordinaterna och välja klista in på kartan i Genney.
Jag vet inte om detta är det enklaste sättet men det funkar bra för mig.

Fråga två blev jag osäker på vad du menade, men i Genney kan du under verktyg välja karta. Välj karta på nytt och sedan population så ser du på kartan som cirklar var du har dina platser från platsregistret. Väljer du levnadsbana så kan du titta på enskilda personers platser.

Eller är det så att du redan hade en massa platser typ i USA som du ser i platstolken som "okorrelerade"? På sådana platser brukar jag högerklicka och välja "välj". Då öppnar sig platsregistret och du kan pacera in platsen på rätt ställe. När det är gjort kan du välja uppdatera i platstolken och då är platsen korrelerad.
« Senast ändrad: 2020-06-30, 20:14:37 PM av emwktj »

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Platstolken hittar ej platser
« Svar #2 skrivet: 2020-07-01, 10:53:00 AM »
USA är stort och med många stater, regioner, orter mm. Om man loggar in på Genneys hemsida kan man under Nedladdning hämta USA stater med countys och huvudort (där finns också Finland, Danmark och Köpenhamns gator) och importera filen till sitt platsregister. Då har man en god grundstruktur att bygga på. Gör först en systembackup på allt, så att du kan återställa om något går fel!
Hans Rosenlund

AnnaCecilia

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: Platstolken hittar ej platser
« Svar #3 skrivet: 2020-07-01, 11:29:21 AM »
Fråga två blev jag osäker på vad du menade, men i Genney kan du under verktyg välja karta. Välj karta på nytt och sedan population så ser du på kartan som cirklar var du har dina platser från platsregistret. Väljer du levnadsbana så kan du titta på enskilda personers platser.

Det jag menade med fråga två är att när jag öppnar kartan i Genney så får jag upp en notifiering att Google Maps inte lästes in korrekt - och kartan är märkt med "For development purposes only". (Se bifogat skärmklipp).

AnnaCecilia

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: Platstolken hittar ej platser
« Svar #4 skrivet: 2020-07-01, 11:30:17 AM »
USA är stort och med många stater, regioner, orter mm. Om man loggar in på Genneys hemsida kan man under Nedladdning hämta USA stater med countys och huvudort (där finns också Finland, Danmark och Köpenhamns gator) och importera filen till sitt platsregister. Då har man en god grundstruktur att bygga på. Gör först en systembackup på allt, så att du kan återställa om något går fel!

Tusen tack Hans! Detta hade jag helt missat!

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Platstolken hittar ej platser
« Svar #5 skrivet: 2020-07-01, 11:50:56 AM »
... notifiering att Google Maps inte lästes in korrekt ...

Vilken version av Genney har du? Licens? I v2.1 används OpenStreetMap och inte GoogleMap, just av denna anledning!
Hans Rosenlund

AnnaCecilia

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: Platstolken hittar ej platser
« Svar #6 skrivet: 2020-07-01, 12:08:54 PM »
... notifiering att Google Maps inte lästes in korrekt ...

Vilken version av Genney har du? Licens? I v2.1 används OpenStreetMap och inte GoogleMap, just av denna anledning!

Jag har version 2.1b21 och licens för v2.
Installerade om v 2.1b21 och då rättade det till sig så att jag nu har Open Street Map istället!
« Senast ändrad: 2020-07-01, 12:26:05 PM av AnnaCecilia »