Författare Ämne: Problem att öppna Genney  (läst 687 gånger)

Kaj Timrén

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Problem att öppna Genney
« skrivet: 2020-08-09, 11:30:42 AM »
Först vill jag framhålla programmets fina upplägg.
'
Nu till mitt problem: Jag har överfört alla mina data för hand  (inkl. komletteringar) från ett annat program. Det har tagit en massa timmar från feb. till idag. Det sista jag skulle/gjorde var att kopiera ett foto till Genney men det blev av misstag en skärmbild.

Vad hände? .. nu får jag inte programmet att starta normalt. Klickar på symbolen Öppna och så öppnas skärmbilden. Har avinstallerat och återinstallerat Genney med samma tråkiga resultat. Hittar inte var skärmbilden 'fastnat' och kan således ej ta bort den.

kan/vågar jag ta bort dat-filen?

mvh
kaj timrén

Kaj Timrén

• Newbie
  • *
    • Visa profil
SV: Problem att öppna Genney
« Svar #1 skrivet: 2020-08-09, 13:46:30 PM »
Återinstallerat Genney2.1
Försöker starta programmet genom att höger klick öppna får då upp en ruta.
Samma svar när jag går via filsökväg och
via kör som administratör

Oh vad jobbigt

som svarar enligt bild.
//kt
« Senast ändrad: 2020-08-09, 13:55:35 PM av Kaj Timrén »

Kaj Timrén

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-08-09, 15:51:58 PM »
Om jag förstått Genney rätt har programmet egen Javascript. Kan felet ha uppstått där ?
Eftersom jag får följande meddelande: C\Program Files (x86)\Genney2\ .... (se bild i tidigare inlägg).
//kt

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-08-09, 16:18:22 PM »
Antar att du provat att stänga datorn...

Har du testat detta  https://genny.se/forum/index.php?topic=118.msg521#msg521 som är ett tidigare svar på java-strul.

En skärmbild typ .png funkar normalt lika bra som .jpeg mm

moster67

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-08-09, 16:21:41 PM »
Har nog inte med javascript att göra utan Java (som är ett annat programmeringsspråk). Du försöker att starta Genney som inte fungerar. Java program startas normalt genom en jar-file som öppnas från en terminal eller genom en batch-file.
I vilket fall som helst har det nog inget att göra med ditt problem. Förmodligen försöker Genney att öppna den senaste använda (kanske den enda i ditt fall) dataregistret(databasen) och förmodligen är den korrupt och programmet (GUI) öppnar sig inte.

Tror, men jag tror bara då jag inte vet hur programmet är uppbyggt, att du kan lösa ditt problem genom att först se till att Genney är avstängt. Sedan gör du en kopia manuellt av din folder som innehåller ditt släktregister(db) och sparar den någonstans på din dator. Eventuellt skulle det kanske räcka med att byta namn på din korrupta folder och skapa en ny folder med det ursprungliga namnet.
Sen går du till din backup-folder och letar efter din senaste säkerhetskopia. Bör ha ett namn typ "NamnPåSläktregister.gcz". Kopiera denna fil någonstans på din dator och använd ett program typ 7zip(är fritt och kan hittas på nätet) för att extrahera filerna. Du kommer då att se att filerna är de samma och strukturerade på samma sätt som din original databas. Kopiera nu dessa filer in till din släktregister-folder. Det viktiga är nog att släktregister har samma namn men det bör den redan ha eftersom du tar det ifrån säkerhetskopian.
Startar du nu om Genney så bör det funka. Om den senaste backupen innehåller fortfarande korrupta filer, prova då med en tidigare backup.

Eventuellt kan det vara något fel med någon fil i Media-foldern. Då skulle du kunna prova att ta bort några av de sista du sparade där (se på skapelse/creation datum för att fastställa detta) men jag tror inte detta är problemet.

Jag kan inte garantera att detta funkar - kanske bäst att invänta Admins svar.

Hur som helst så borde Genney inte "crasha" på detta sätt. Det borde finnas någon Try-and-catch rutin i programmet så att detta inte händer. Genney borde starta oavsett så att man kan återställa en säkerhetskopia..

« Senast ändrad: 2020-08-09, 16:28:23 PM av moster67 »

Kaj Timrén

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2020-08-09, 16:35:58 PM »
Tack så länge !

Prövade 'moster67' ditt förslag och vet inte riktigt vad jag gjorde men fick igång programmet (som var helt blankt) laddade in en ged-fil som jag sparade när alla data var insatt, före sista insättningen av fotot som blev en skärmdump och tycks det funka. Min hustru säger 'ropa ej hej förren du är över bäcken'. Hoppas det räddar mitt nedlagda arbete under denna corona period.

Tack för hjälpen. Som du skriver borde inte detta hända .. ev. en bugg i programmet ?
//kt
« Senast ändrad: 2020-08-09, 17:11:20 PM av Kaj Timrén »

moster67

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2020-08-09, 17:34:42 PM »
Vad bra! Glad att det hjälpte.

Också gedkom filen är ju OK, tänkte inte på detta då under inställningarna kan man säga att inte skapa en vid backup skapandet.

Det behöver inte vara ett bug i programmet om en databas/filer blir korrupta. Kan ju hända om strömmen går bort medan du sparar information t.ex. Vad jag menade är att Genney borde låta oss öppna programmet fast det inte kan läsa databasen.
« Senast ändrad: 2020-08-09, 17:38:03 PM av moster67 »

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 354
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2020-08-09, 20:55:09 PM »
En gedcom-fil innehåller inte de ev. platser du lagt till i platsregistret. Om du har någon kopia på platsregistret eller en system-backup för du använda den.
Sedan kan du importera gedcom-filen eller en ev. backup som vanligtvis görs då du stänger Genney för att få med de senast inmatade individerna.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten