Författare Ämne: Exportera till gedcom problem  (läst 4397 gånger)

Cecilia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Exportera till gedcom problem
« skrivet: 2020-10-10, 18:20:58 PM »
Hej
Jag har problem med att exportera mitt träd till gedcom. Exporten drar gång men sen händer inget, 0%. Och när jag stänger ner programmet och den frågar om jag vill spara en gedcom så stänger programmet bara ner sig. Den lilla gedcom som bli väger typ högst 8kb, vilket inte alls är riktigt. Har testat med ett annat träd och det verkar fungera. Vad kan detta bero på och framförallt hur ska jag lösa det?
Har Genny 2 och vad jag tror är senaste uppdateringen.

MVH Cecilia
« Senast ändrad: 2020-10-10, 18:54:41 PM av Cecilia »

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Exportera till gedcom problem
« Svar #1 skrivet: 2020-10-11, 11:36:57 AM »
Senaste versionen av Genney är 2.1b21.
Har du kanske gjort en massa urval när du exporterar till Gedcom?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Cecilia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-10-11, 13:28:07 PM »
Det är den versionen jag har. Och nej inga urval.

Cecilia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-10-11, 14:59:43 PM »
Nu har jag testat lite mer och inser att det har något med plats/kartor att göra för om jag väljer att inte exportera med platser så funkar det  :-\
Det kanske ger någon ledtråd?

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-10-11, 18:31:00 PM »
Var väljer du att inte ta med platser när du exporterar? Jag hittar inget sådant alternativ när jag ska exportera till gedcom.

Vilken exporttyp har du valt?
Stefan Hagstedt

Cecilia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2020-10-11, 18:37:22 PM »
I arkivmenyn går jag in under "Exportera" och under flikarna "Personuppgifter" och "Familjeuppgifter" finns sedan under Uppgifter > Faktauppgifter olika saker och där bockar jag av "Plats". Under Fliken "Exporttyp" väljer jag sedan Gedcom. Då funkar det. Men platserna kommer ju inte med och har jag de i bockade så funkar det inte. Har också upptäckt att det heller inte verkar gå att spara en backup som sedan funkar om platserna är med. Nått med platser är alltså lite tok, frågan är bara vad.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2020-10-12, 07:41:43 AM »
Har du UTF-8 vald som vald som teckenuppsättning?
Har du även provat med Genney som Exporttyp?

Jag vet inte om det kan bero på om du har icke strukturerade platser i ditt platsregister.

För att få direkt hjälp kan du i programmet Genney i Huvudmenyn välja att skicka frågan vidare genom att välja Synpunkter och där beskriva ditt problem. Då kan du få direkt hjälp från de som skriver programmet.
Stefan Hagstedt

Cecilia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2020-10-18, 17:45:30 PM »
Hur ser jag om jag har icke strukturerade platser? Och vad menas med det?

Har skrivit till "supporten" men inte fått något svar än. Men jag förstår nu att det är platser/platsregistret som något är fel med för det strular till det vid flera funktioner ex när jag ska exportera ett anträd eller om jag testar att exportera platsregistret.

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2020-10-18, 19:04:15 PM »
Har du kollat på Hans Rosenlunds hemsida? Där finns många bra videoinstruktionsfilmer. Se platsinformation och platstolk.
 se länk nedan.
https://hans.cecdesign.se/slaktforskning/slaektforskarprogram/genney-video

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2020-10-18, 20:54:02 PM »
Hur ser jag om jag har icke strukturerade platser? Och vad menas med det?

Har skrivit till "supporten" men inte fått något svar än. Men jag förstår nu att det är platser/platsregistret som något är fel med för det strular till det vid flera funktioner ex när jag ska exportera ett anträd eller om jag testar att exportera platsregistret.

Strukturerade plaster är de platser (församlingar) som finns i platsregistret. Från början så finns det väl bara församlingar inlagda i platsregistrets struktur.
Sen kan man komplettera strukturen med egna länder och platser. När man lägger in nya platser i platsregistret blir dessa också strukturerade platser.

När man lägger in nya händelser i biografin för en person t.ex. Anders Persson i Rakvattnet kan man ju lägga in den platsen i händelsen. Den plats man lägger in är då inte sällan en helt ny plats, t.ex. i detta fallet Rakvattnet. Den kan naturligtvis läggas in i händelsen även om den inte finns i platsregistret.
Det blir då en "ostrukturerad plats", den finns inte i platsregistret.

För att kontrollera om man har ostrukturerade platser är det lättaste att köra platstolken. Där listas de ostrukturerade platser som finns i släktträdet. Platstolken kan sen användas för att gå igenom platserna och göra dom strukturerade genom att lägga in dom i platsregistret.

Om detta med ostrukturerade och strukturerade platser är det som strular till din gedcom-export vet jag däremot inte.

« Senast ändrad: 2020-10-18, 21:57:28 PM av LiD »

Cecilia

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2020-10-20, 18:18:32 PM »
Tack för alla svar och hjälp. Jag har nu grejat fram och till baka med olika backuper och filer osv. så du funkar allt i stort sett. Vet inte när och var problemet uppstod men är glad att jag lyckats lösa det.  :)