Hur ser jag om jag har icke strukturerade platser? Och vad menas med det?
Har skrivit till "supporten" men inte fått något svar än. Men jag förstår nu att det är platser/platsregistret som något är fel med för det strular till det vid flera funktioner ex när jag ska exportera ett anträd eller om jag testar att exportera platsregistret.
Strukturerade plaster är de platser (församlingar) som finns i platsregistret. Från början så finns det väl bara församlingar inlagda i platsregistrets struktur.
Sen kan man komplettera strukturen med egna länder och platser. När man lägger in nya platser i platsregistret blir dessa också strukturerade platser.
När man lägger in nya händelser i biografin för en person t.ex. Anders Persson i Rakvattnet kan man ju lägga in den platsen i händelsen. Den plats man lägger in är då inte sällan en helt ny plats, t.ex. i detta fallet Rakvattnet. Den kan naturligtvis läggas in i händelsen även om den inte finns i platsregistret.
Det blir då en "ostrukturerad plats", den finns inte i platsregistret.
För att kontrollera om man har ostrukturerade platser är det lättaste att köra platstolken. Där listas de ostrukturerade platser som finns i släktträdet. Platstolken kan sen användas för att gå igenom platserna och göra dom strukturerade genom att lägga in dom i platsregistret.
Om detta med ostrukturerade och strukturerade platser är det som strular till din gedcom-export vet jag däremot inte.