Författare Ämne: HJÄLP! Återställning från backup - hur gör jag på bäst sätt?  (läst 1443 gånger)

Andreas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Jag reagerade härom kvällen på att den register-fil (.gcc) som skapades när jag backupade i samband med att jag stängde ner programmet hade tidstämpeln 2020-05-05 när det egentligen borde varit 2020-10-09. Jag öppnade då Genney igen men då såg allt ok ut och det jag hade lagt till fanns kvar i Genney.

När jag sedan startade upp datorn igår så kunde jag inte öppna mitt projekt utan fick återställa det från den backup jag tog dagen därpå. Då såg jag däremot att alla inmatningar jag gjort sen 5 oktober saknades.

Som tur var så hade den GEDCOM som skapades vid backupen sparats korrekt och jag testade att öppna denna i ett nytt projekt i Genney.

Så till min fråga:
Då alla personer, referenser etc. finns inlagda i GEDCOM-filen tänkte jag mig att jag ska använda denna för att återställa mitt register. Vilket sätt är det enklaste att återställa mitt träd från GEDCOM-filen? Är det att starta ett "nytt" släktregister och importera GEDCOM-filen i denna? Förlorar jag i så fall någon information som endast finns sparad i .gcc-filen?

Ett alternativ jag övervägde var att endast behålla alla "nya" personer som jag lagt till senaste 5 dagarna i GEDCOM-filen och sedan importera denna till mitt befintliga register, därefter kopplar jag personerna till rätt del av trädet. Känns omständligt men är det enda sättet så är det ju ändå lättare än att lägga in alla personer och referenser på nytt.
« Senast ändrad: 2020-10-11, 11:24:31 AM av Andreas »

xkjell

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: HJÄLP! Återställning från backup - hur gör jag på bäst sätt?
« Svar #1 skrivet: 2020-10-11, 14:10:46 PM »
Gedcom är bra men kolla så att exporttypen är Genney och utf-8

Andreas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: HJÄLP! Återställning från backup - hur gör jag på bäst sätt?
« Svar #2 skrivet: 2020-10-11, 21:19:15 PM »
UTF-8 är det. När jag öppnade filen i Notepad++ så såg den ut såhär. Tolkar jag det rätt att formatet därmed är Genney och jag kan använda GEDCOM-filen för att återställa mitt släktträd?

Anledningen att gcc-filen inte sparades korrekt verkar för övrigt varit att synkningen till OneDrive inte funkade som den ska. Förhoppningsvis ska det lösa sig nu dock när jag upptäckt vad felet är.

LiD

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
SV: HJÄLP! Återställning från backup - hur gör jag på bäst sätt?
« Svar #3 skrivet: 2020-10-12, 11:17:26 AM »
Ett litet sidospår...

Om du har haft problem med synkronisering med Onedrive bör du gå in i seg0 -mappen och kontrollera att du inte har fått några konfilkt-filer där.

Om du har det betyder det förmodligen att du har en korrupt databas som resulterar i att du får en del konstiga fel i ditt släktträd.

Andreas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: HJÄLP! Återställning från backup - hur gör jag på bäst sätt?
« Svar #4 skrivet: 2020-10-12, 12:31:28 PM »
Såhär ser det ut i mappen. Hur ser jag om det är några konfliktfiler? Är det de olika DESKTOP-filerna du syftar till? Misstänker att de härrör från när jag öppnat och tittat på databasen på min stationära. Däremot har jag inte redigerat något via min stationära.

Jag återställde mitt släktregister från den GEDCOM-fil som hade skapats korrekt och som var i "Genney-format" enl. nedan.

0 HEAD
1 SOUR Genney
2 VERS 2.1b21
2 CORP Genney Digit
1 DEST Genney
1 DATE 10 OCT 2020

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: HJÄLP! Återställning från backup - hur gör jag på bäst sätt?
« Svar #5 skrivet: 2020-10-12, 12:57:43 PM »
... problem med synkronisering med Onedrive ...

VARNING: Använd inte OneDrive för databasen! Den beter sig konstigt när det gäller fillåsning mm. Som molntjänst rekommenderar jag GoogleDrive (gratis 15 GB) för själva databaserna. Sedan kan man lägga backup, media, mm på OneDrive eller andra ställen. Viktigt att låta synkroniseringen köra färdigt när man stängt Genney, innan man gör något annat.
Hans Rosenlund

Andreas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: HJÄLP! Återställning från backup - hur gör jag på bäst sätt?
« Svar #6 skrivet: 2020-10-12, 13:01:39 PM »
Jag är på G att fixa det nu istället för OneDrive. Tills vidare har jag pausat OneDrive medan jag arbetar i databasen och startar synkning efter jag stängt programmet. Jag har 100 GB lagring hos Google då jag förvarar bilder där. OneDrive körde jag på endast då det ingår i mitt Office 365 och jag tyckte det kändes smidigt men har börjat ångra mig nu  ;D

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: HJÄLP! Återställning från backup - hur gör jag på bäst sätt?
« Svar #7 skrivet: 2020-10-12, 13:02:49 PM »
... de olika DESKTOP-filerna du syftar till? Misstänker att de härrör från när jag öppnat och tittat på databasen på min stationära. Däremot har jag inte redigerat något via min stationära...

Öppna aldrig släktregistret i flera datorer samtidigt! Då sker synkronisering som får sådana konflikter till följd. Du bör kunna ta bort alla filer med "Desktop..."-tillägg utan problem, men se till att ha backup först.
Hans Rosenlund

LiD

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
SV: HJÄLP! Återställning från backup - hur gör jag på bäst sätt?
« Svar #8 skrivet: 2020-10-12, 16:08:39 PM »
Såhär ser det ut i mappen. Hur ser jag om det är några konfliktfiler? Är det de olika DESKTOP-filerna du syftar till?

Exempel på konfliktfiler