Författare Ämne: FÖRSLAG: Klassisk vy – de små pilarna till höger  (läst 2805 gånger)

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
FÖRSLAG: Klassisk vy – de små pilarna till höger
« skrivet: 2020-10-15, 12:19:01 PM »
För detta förslag önskar jag synpunkter från dem som precis som jag ofta använder den klassiska vyn.

Är det någon mer som tycker att de små pilarna till höger i den klassiska vyn är överflödiga? Ett klick på någon av de många pilarna kan bara leda till två resultat, och dessa resultat nås även genom att dubbelklicka på någon av huvudpersonens föräldrar. Det spelar alltså ingen roll vilken pil man trycker på på övre respektive nedre halvan av vyn.

Det jag skulle önska är att ett klick på en liten pil leder till att trädet hoppar bak en generation precis som nu, men att fokus hamnar på personen invid vald pil. Denna person blir markerad i trädet och syns i biografifönstret.

Som pilarna fungerar i dag är det svårt att orientera sig när man hoppar i antavlan och vill följa en viss släktgren bakåt. Med förslaget skulle det bli enklare.

Bild 1 visar hur de många pilarna bara har två funktioner. Bild 2 visar hur jag önskar att resultatet skulle vara om man klickar på någons pil (i detta fall Kerstin Bengtsdotters).
« Senast ändrad: 2020-10-15, 12:41:41 PM av Peter »

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: FÖRSLAG: Klassisk vy – de små pilarna till höger
« Svar #1 skrivet: 2020-10-16, 08:04:43 AM »
Bra förslag!

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #2 skrivet: 2020-10-16, 11:01:16 AM »
Det verkar rimligt, ja. Håller med om att funktionen är otydlig idag.

Däremot vill jag gärna att det finns indikation på vilka släktgrenar som fortsätter högerut, men det kan ju göras med linjer i likhet med diagrammet Anor.
Hans Rosenlund

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-10-16, 12:06:37 PM »
Det är sant, Hans, att pilarna också indikerar var det finns släktgrenar som fortsätter. Jag hade inte det i åtanke, men så kan det väl fortsatt vara?

Jag skulle också gärna se en pil åt vänster vid person som är ana till proband, och som leder ett steg mot denna. Oftast skulle en sådan hamna vid huvudpersonen, men den skulle även kunna hamna på andra platser i vyn.