Författare Ämne: Urval vid utskrift av listor  (läst 406 gånger)

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 365
    • Visa profil
Urval vid utskrift av listor
« skrivet: 2020-12-14, 20:26:25 PM »
Jag, som många andra, har en hel del emigranter bland mina anor. Jag får en lista på alla genom att i registerutdrag välja "Utflyttningar". Kan man någonstans ange vilka uppgifter som ska finnas på listan som genereras?
Jag skulle önska en lista där man ser socken de flyttar från, datum för utflyttning samt hur nära/avlägset de är släkt med Proband.
Är detta möjligt på något vis?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 169
    • Visa profil
SV: Urval vid utskrift av listor
« Svar #1 skrivet: 2020-12-20, 15:35:02 PM »
Det här är inte direkt ett svar utan förlängning av frågan.
Lite inkonsekvent att kalla listorna för in- resp. utflyttningar när händelserna är immigration och emigration (som ju är Gedcom-std).

I inflyttningslistan står tydligt "inflyttningsdatum" resp. inflyttningsplats medan i utflyttningslistan står enbart "datum" resp. "plats. Dessutom kan man klicka på en person i inflyttningslistan och dess biografi kommer upp. Detta saknas för utflyttningslistan.

Önskar dessutom en lista där både immigration och emigration finns tillsammans.

Det går att söka på förekomst immigration plus emigration och få en lista som man kan göra grupp av men den innehåller bara födelseplats och dödsplats (från denna lista kan jag söka de som är besläktade med t.ex mig). Önskvärt med när flyttningarna skedde (kanske går det söka på annat sätt??)