Författare Ämne: Exportera sökresultat med fler fält  (läst 637 gånger)

Jakob

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Exportera sökresultat med fler fält
« skrivet: 2021-01-02, 14:38:25 PM »
Hej,

Är det på något sätt möjligt att exportera ett sökresultat till Excel/PDF med andra än de synligt valbara fälten (Person, Id, Ref.nr, Födelsedatum, Födelseplats, Dödsdatum, Dödsplats). Jag kan tänka mig flera användbara fält, såsom dop, senaste bosättning, antal barn etc. Men vad jag är framför allt intresserad av just nu är att exportera med personnummer. Är det möjligt? Om inte, skulle det kunna bli?

Tack på förhand,
Jakob

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2039
    • Visa profil
SV: Exportera sökresultat med fler fält
« Svar #1 skrivet: 2021-01-02, 17:36:38 PM »
De alternativ som finns är registerutdragen. Om du har något speciellt önskemål så kan jag ev. skapa en fråga utifrån det.

Jakob

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-01-02, 18:46:17 PM »
Okej, då tänker jag mig spontant något sådant här:

Namn: Levande personer med personnummer
Sökresultat: Personer för vilka det finns personnummer, och saknas död
Kolumner: Person, Personnummer, Senaste bosättningsdatum, Senaste bosättningsplats, Adress för senaste bosättning

Adress-kolumnen är inte den allra viktigaste, men den vore trevlig att ha. De fyra första kolumnerna är vad jag huvudsakligen är ute efter. Om det är möjligt med en kolumn som bara visar det eventuella tilltalsnamnet så vore det också önskvärt, för av de befintliga registerutdragen verkar det som att de eventuella understrykningarna som syns i Person-kolumnen inte följer med vid export till Excel/PDF.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2039
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-01-04, 09:00:51 AM »
Prova den här - senaste går inte att få fram.

Jakob

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-01-04, 18:34:58 PM »
Tack! Det fungerar till viss del, dvs. namn och personnummer listas, vilket var det viktigaste. Döda personer visas dock fortfarande, går det att välja bort dem?

Det var synd att det inte går att få fram senaste bosättningen. Nåväl… De två sista kolumnerna visar just nu inget alls, går det att ta bort dem helt och hållet istället?

Går det förresten att lägga till en kolumn med Id?

Tack på förhand!

Jakob

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-01-13, 13:27:30 PM »
Tänkte bara meddela att jag lyckades lösa det på egen hand, dvs. välja bort döda personer, ta bort bosättningskolumnerna och lägga till Id. Jag lade även till en kolumn för födelsedatum, vilket gör att jag i ett kalkylblad lätt kan jämföra det med personnumret och flagga potentiella felskrivningar. Om det mot förmodan skulle finnas några andra som är intresserade av min lösning så bifogar jag den.