Författare Ämne: Svårt  (läst 1432 gånger)

Lilian

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Svårt
« skrivet: 2021-01-22, 16:41:57 PM »
Hej.
Hallå! Lite tokig blir jag, har använt Genney i ca 2 år och är nöjd.
MEN, Nu har jag lagt in en ana som gift sig, fått barn, blivit änka och sedan fått tre oäkta barn och ska gifta om sig med en ny man. Då händer det: Dom tre oä barnen lägger sig före min ana´s förste man och deras gemensamma barn. Och när jag försöker lägga till nästa make så kommer de tre oä barnen upp i en dialogruta. Men dom har inget med den nye mannen att göra.
Jag har startat om programmet inget händer. Det är v.2 Att dom kom i oordning kanske jag kan lära mig att leva med men jag kommer ju inte förbi dialogrutan när jag skall lägga till den 2:maken. Dialogrutan kommer upp och frågar vilken familj han skall höra till. Han hör ju inte till nån av dom.

Vad ska jag göra?

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Svårt
« Svar #1 skrivet: 2021-01-22, 17:18:46 PM »
Du blir ju tvungen att temporärt välja något alternativ i dialogrutan med de oä barnen. Registrera den nye maken, markera sedan något av de oä barnen och gå till Biografins Familjeflik. Peka på Far och välj Koppla bort. Barnens och familjernas ordning kan du justera under samma flik – under förutsättning att du inte har automatisk sortering (Arkiv > Inställningar > Allmänt).

Lite joxigt, jag vill minnas att det tidigare funnits önskemål om ett val för ny familj i dialogen när man lägger till partner eller barn?
Hans Rosenlund

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Svårt
« Svar #2 skrivet: 2021-01-23, 18:58:02 PM »
Ser nu att du ställt samma fråga på FB-gruppen och fått svar. Så det kändes ju onödigt att lägga tid på att svara här...  :(
Hans Rosenlund

Lilian

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Svårt
« Svar #3 skrivet: 2021-01-27, 05:22:08 AM »
Tack Hans för svar.
Men dom svaren jag fick på FB fungerade inte.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Svårt
« Svar #4 skrivet: 2021-01-27, 10:16:16 AM »
Fungerade mina förslag, då? Annars kommer här en fördjupning:

Det går ju att skapa flera familjer, även med okända fäder/mödrar till barnen, se exemplet i bild 1.

Ett sätt att komma förbi dialogrutan med befintliga familjer är att lägga till den nya partnern i den klassiska antavlan (fjärde diagramknappen uppe till vänster), se bild 2. Där går även att lägga till nya barn för specifika partners till höger.

När man fått alla relationer på plats, sorterar man familjer och barn i Biografins familjeflik, se bild 3. Sorteringsknapparna visas bara om man har avaktiverat funktionen automatisk sortering (och startat om programmet). Manuell sortering fungerar ju alltid – även om datum för barnens födelse och familjerna vigsel saknas – men kräver lite mera disciplin vid registreringen. För varje familj kan du i Familjefliken också välja Status (gift, sambo, skild...).

För vart och ett av barnen kan man också i Familjefliken ändra föräldrar, se bild 4. Klicka på namnen för far/mor (OBS: först då kommer väljlistorna fram, vilket gör att det är svårt att hitta funktionen!) och välj att koppla bort eller ändra person. Att lägga till här kräver att personen finns i registret, annars klickar du i förälderns personruta och skriver in namn etc som vanligt. I Familjefliken kan du också ändra förälderns status, t ex vid adoption mm (även här måste du klicka på t ex Biologisk för att visa listan).

Hoppas att detta leder dig vidare!
Hans Rosenlund

Racksta

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Svårt
« Svar #5 skrivet: 2021-02-10, 23:16:48 PM »
Jag har inte haft någon med den varianten men blev intresserad och undrade och var tvungen att testa.

Så jag använde, precis som Hans föreslår, Antavla - klassisk vy.

Lade till en "oäkting" kallad "test". Då blir ju första maken med automatik vald till far. Jag lät honom vara kvar när jag sparade för att efteråt ta bort honom via familjefliken.

Lade till ett barn "test 2" genom att klicka på Nytt barn under test. Det fick ingen far (naturligtvis).

Sedan lade jag till moderns nya man "te st". Han ville inte ha några barn. Inga dialogrutor alls.
Så testade jag.

Bytte aktuell person fram och tillbaka flera gånger mellan makar och barn. De hamnade hela tiden i rätt ordning både i vyn och på moderns familjeflik.

Jag använder Genney 3 och har biografin i eget fönster men det fungerade även med fixerat.