Författare Ämne: Får upp denna dialogruta vid varje start?!?  (läst 2857 gånger)

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Får upp denna dialogruta vid varje start?!?
« skrivet: 2021-01-28, 17:54:34 PM »
Hej,

Spelar ingen roll vilket av de två alternativen jag väljer så poppar den upp igen vid nästa start. Hur kommer jag förbi detta? Är platsregistret korrupt?

//Tobbe
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Får upp denna dialogruta vid varje start?!?
« Svar #1 skrivet: 2021-01-28, 19:50:13 PM »
Har du kört Verktyg > Platstolken för att kolla så att alla platser är strukturerade?

Om du kör omväxlande på två datorer kan platsregistret bli korrupt enligt min egen erfarenhet. I så fall måste du göra systembackup på platsregistret och föra över mellan datorerna, eftersom det av oförklarlig anledning ligger lokalt.
Hans Rosenlund

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-01-28, 22:17:29 PM »
Tack, nu verkar det fungera igen efter att jag har kört Platstolken. Tack för tipset. Gjorde en ominstallation av min dator och sen när jag installerade om Genney och läste tillbaks säkerhetskopia började detta hända. Jag har allting på Goggle Drive och det fungerar jättebra. Jag tar även en kopia på extern hårddisk med jämna mellanrum.

Tack  :)
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Hr F

• Full Member
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-02-05, 17:13:00 PM »
Hur gör man när platserna ifråga inte dyker upp i platstolken?

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-02-20, 16:44:54 PM »
Jag förstår inte varför rutan fortfarande kommer upp vid varje start. Jag har testat båda varianterna men lik förbenat kommer den upp nästa gång. Hur gör man rätt? Jag väljer även platstolk varje gång och gör en backup/säkerhetskopia. Hjälper inte. Rutan kommer upp igen. En punkt för punkt guide vore bra kanon så att man slipper detta.

Tack!

//Tobbe
CachyOS KDE + Genney 4.x