Författare Ämne: Vart tog de fina färgade menyikonerna vägen från v2-v3?  (läst 519 gånger)

tobbet

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
Vart tog de fina färgade menyikonerna vägen från v2-v3?
« skrivet: 2021-02-04, 09:35:23 AM »
Hej,

Jag tycker dom är mer tilltalande än de nya som är rent tråkiga. Varför försvann dessa färgade snygga menyikonerna? Kan man få tillbaks dom på nåt vis? Ser dessa på videos från Hans. Tycker det är mycket snyggare.

Ingen ko på isen men...

//Tobbe
Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 352
    • Visa profil
SV: Vart tog de fina färgade menyikonerna vägen från v2-v3?
« Svar #1 skrivet: 2021-02-04, 18:33:11 PM »
Ge den lite tid. Jag hade samma uppfattning som du i början men du vänjer dig snart.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Hr F

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-02-11, 14:22:13 PM »
Jag undrar också vart de har tagit vägen och varför. Visst vänjer man sig men jag tycker att jag har svårare att hitta rätt. Det tar några sekunder att fokusera på ikonerna och bestämma vilken jag är ute efter. Noterade på Zoom-mötet i tisdags att Alsterolle verkar anfäktas av samma  tvekan när han skulle visa saker. De gamla ikonerna är mycket enklare att diskriminera.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 799
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #3 skrivet: 2021-02-11, 17:27:18 PM »
Det framfördes här kritik mot de färgglada ikonerna från personer med nedsatt syn och färgseende. De nya lär också vara ett särskilt typsnitt som är mera flexibelt ur programmeringssynpunkt.

Jo, jag hade svårt för de nya ikonerna i början; tyckte mest att de var lite tråkiga. Men efter ett tag känns det OK, och när jag nu intuitivt hittar rätt har jag minskat ner storleken och tagit bort hjälptexten för att få mera effektiv arbetsyta.

Så jag bjuder gärna de behövande på lite hjälp i släktforskningen.  :)
Hans Rosenlund

Hr F

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-02-12, 09:53:14 AM »
OK. Då har vi i alla fall fått ett svar på varför. Och ett som definitivt kan accepteras.
Men - det finns många inställningar för att skräddarsy Genney efter eget tycke så varför inte gällande detta?