Författare Ämne: Sortering bokstavsordning i på församlingar i Platsregistret?  (läst 432 gånger)

tobbet

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
Hej,

Varför är inte registret i bokstavsordning? Titta på Jämtland i bifogad skärmdump. Borgvattnet, Fors, Ragunda, Stugun och sen Bodsjö helt plötsligt ska/bör ligga före Borgvattnet. Är det nån speciell anledning till detta virrvarr?  Medelpad ser det ok ut. Men inte Västmanland.

Tack!

//Tobbe
Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Jakob

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
SV: Sortering bokstavsordning i på församlingar i Platsregistret?
« Svar #1 skrivet: 2021-03-08, 19:46:11 PM »
Jag har mitt platsregister ordnat efter län och kommuner och noterade utifrån det att de församlingar som syns på din bild hör till kommunerna Ragunda, Bräcke, respektive Krokom, sorterade i inbördes bokstavsordning. Om det är avsiktligt vet jag inte.

tobbet

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-03-08, 22:31:05 PM »
Har du gjort om hela registret efter eget behov? Låter ju bättre som du har det.
Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Jakob

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-03-08, 23:28:18 PM »
Nej, jag tror hade det så här från början. Jag minns inte vad standardinställningen är, men under Inställningar -> Namn -> Presentation av svenska platser har jag valt "plats, församling (län)". Jag misstänker att beroende på om man väljer en struktur innehållande antingen län eller landskap där så avspeglas det i platsregistrets struktur. Det var länge sedan jag ändrade den inställningen, så jag vågar inte svära på att det är så det fungerar och jag har inte tillgång till Genney för att testa just nu. Men du kanske kan testa att välja ett alternativ där som innehåller län?

tobbet

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-03-09, 09:40:27 AM »
Tackar, tackar. Det ska jag testa.

Björn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-03-19, 22:59:31 PM »
Har för mig att församlingar sorteras kommunvis eller något liknande även när man valt visa landskap, men som bekant syns inte kommun i registret med denna inställning (utan syns endast när man skriver in en plats och bläddrar upp/ned i händelsens platsrad)

Förövrigt, så kan platser man skapat i vissa församlingar ej gå att se i platsregistret om man inte växlar mellan län och landskap! Detta ställer till det om man som jag skapat egna församlingar (tex i rätt landskap, läs: så gott som HELA Göteborg ligger väl ändå i fel landskap i Genney?!) med hjälp av platsregistret

Jag hoppas att presentationen i och redigering av platsregistret kunde få sig en liten uppdatering, det mest går komma runt (genom att växla mellan län och landskap) men är ändå aning bökigt i dagsläget
« Senast ändrad: 2021-03-19, 23:01:05 PM av Björn »