Författare Ämne: [LÖST] Hur får man med hustrun under "Detalj" vid alla flyttar?  (läst 3370 gånger)

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Hej,

Som titeln säger. Jag har med hustrun Greta-Lisa vid två flyttar men inte de övriga. Hur får jag "dit" henne? Och hur har hon kommit dit på dessa två? Beror det på min import från Geneanet?

//Tobbe

« Senast ändrad: 2021-04-15, 22:41:11 PM av tobbet »
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Hur får man med hustrun under "Detalj" vid alla flyttar?
« Svar #1 skrivet: 2021-04-15, 20:00:45 PM »
Hur ser det ut i fönstret för händelsen bosatt med hustrun i detalj? När partnerns namn visas i detaljkolumnen är det en familjehändelse och i gedcom-standarden går inte bosatt att koppla till en familj.

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Hur får man med hustrun under "Detalj" vid alla flyttar?
« Svar #2 skrivet: 2021-04-15, 22:40:46 PM »
Aha, nu såg jag felet jag har gjort. Tack så mycket.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: [LÖST] Hur får man med hustrun under "Detalj" vid alla flyttar?
« Svar #3 skrivet: 2021-04-16, 09:40:14 AM »
Det finns ytterligare ett troligt fel i händelsernas tidsangivelse: "mellan __ och __" betyder i gedcomstandarden en händelse som inträffat "någon gång mellan __ och __", medan en definierad period skall benämnas "från __ till __". Start- och slutdatum kan då vara mer eller mindre exakta, så t ex "från 1836" blir egentligen också något slags tidsspann inom vilket händelsen startat. Man ska också vara uppmärksam på att händelser sorteras efter mitten i tidsspannet (år/månad); t ex hamnar 1836-06-10 före 1836-06 och 1836 sorteras sist av dessa.
Hans Rosenlund

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: [LÖST] Hur får man med hustrun under "Detalj" vid alla flyttar?
« Svar #4 skrivet: 2021-04-19, 13:57:18 PM »
Vallonskivan har konsekvent gjort fel med alla tidsperioder och använt "mellan - och" där det borde vara "från - tlll".

Att tänka på när man ska mata in från-till. Istället för att skriva t.ex. "från 1960 till 1970" så sätter man ett bindestreck mellan årtalen med mellanslag "1960 - 1970" konverteras det till text.

Kanske inte alla som hittat det.