Tack! Och händelsetypen du delar är Bosatt?
Bosatt och emigration
Om föräldrarna bor på samma ställe i flera husförhörslängder efter varandra, men barnen flyttar ut vid olika årtal, delar du händelsen med den som flyttat ut så fort de flyttar?
Jag delar endast om de flyttar samtidigt och till samma plats. De barn som flyttar vid andra tillfällen får en egen händelse.
Och när du gått igenom föräldrarna hjälper färgerna dig att förstå på vilket sätt du ska gå vidare med respektive barn? På vad sätt gör det skillnad om de flyttat inom Sverige, emigrerat eller dött?
Om de dött så görs inget mer. Eventuellt kollar jag upp om det går att hitta graven i något register online. Då sparar jag bilden på gravstenen och lägger in den i media.
För de som emigrerat gör jag inget för tillfället. När jag känner att jag är klar med forskningen (vilket man nog aldrig blir) med de som levt och dött i Sverige så kommer jag att ta tag i emigranterna. Ett "Världs abonnemang" på Ancestry är kostsamt och jag väntar med det. Där finns verktyg för att söka var emigranterna hamnat, levat och dött. Om de bildat familjer mm.
Skriver du i noteringen om vilka de bott med osv? Sådant blir ju olika formulerat beroende på vems händelsen är och kan bli konstigt om man delar. Såvida man inte skriver noteringen oberoende av vem den tillhör, tex "far & mor tillsammans med Elna & Nils, far som torpare" osv.
Så gör jag inte.
Vissa personer med intressanta levnadsöden samt de familjer som ligger i rakt nedstigande släktled skriver jag om.
Jag använder mig av Google Docs där jag gör bl.a. gör noteringar om dessa personer och familjer. Sparar dokument som pdf-filer och lägger till i media mappen.
Någon gång framöver kanske det blir en släktbok.

Vill lära mig smarta arbetssätt av andra som är mer erfarna. 
Det finns nog lika många sätt släktforska och dokumentera som det finns släktforskare. Lite beror på vad man vill ha ut av sitt forskande. Man får hitta sitt eget sätt hur man arbetar för att uppnå det man vill nå med sitt forskande.
Viktigt är dokumentationen och att man har korrekt källor med hänvisningar.
Det finns även många bra böcker om släktforskning där man kan lära sig mycket.
Är du på Facebook så skulle jag rekommendera att gå med i gruppen Släktforskning för noviser.