Författare Ämne: Färgläggning  (läst 10460 gånger)

Kicki

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Färgläggning
« Svar #15 skrivet: 2021-05-26, 10:01:53 AM »

Varför jag byte till trean var för att kunna färgmärkera  anor som tex fff, ffm osv så man tydligt ser vilken gren/linje man är på, när man befinner långt bak i sina anor/släktingar.
Jag vet inte om jag förstår dig rätt men om du högerklickar på en person så kan du välja att färglägga alla individens anor eller ättlingar, beskläktade och även Y- och mtDNA hur det ärvs.
Precis så gör jag, men när jag stänger programmet så försvinner färgerna och jag får börja om nästa gång med att färgmarkera alla de linjer jag vill ha i olika färger. Det är det som är problemet.

Jag kan inte ha programmet igång för länge för då låser det sig och då vet jag inte om allt blir sparat, när jag startat upp programmet igen.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2021-05-26, 12:05:54 PM »
Jag kan inte ha programmet igång för länge för då låser det sig och då vet jag inte om allt blir sparat, när jag startat upp programmet igen.

Jag håller med dig att det i vissa fall hade varit bra om färgningen stannade efter att man avslutat programmet.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

sulajma_sutsko@yahoo.dk

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 2022-02-04, 23:34:48 PM »
Jag sitter här med en tom känsla i bröstet. Jag har precis upptäckt att all min färgläggning försvunnit. Förstår inte vitsen med att färglägga "för stunden".
Finns det nåt annat sätt att märka individer så att det på ett överskådligt sätt blir lätt att se ett ett sammanhang?
Alla tips är välkomna!
Jag hade färgat: tvillingar, utvecklingshämmade, psykiskt sjuka, självmord, döda i barnsäng, emigranter och ogifta.  Mitt släktregister innehåller ca 5000 personer. Känns lite som "my name is Sisyfos"....

westis

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 2022-02-04, 23:38:51 PM »
Jag sitter här med en tom känsla i bröstet. Jag har precis upptäckt att all min färgläggning försvunnit. Förstår inte vitsen med att färglägga "för stunden".
Finns det nåt annat sätt att märka individer så att det på ett överskådligt sätt blir lätt att se ett ett sammanhang?
Alla tips är välkomna!
Jag hade färgat: tvillingar, utvecklingshämmade, psykiskt sjuka, självmord, döda i barnsäng, emigranter och ogifta.  Mitt släktregister innehåller ca 5000 personer. Känns lite som "my name is Sisyfos"....

Skapa en grupp för var och en av dessa. När du vill se dem väljer du att färglägga den gruppen. Väldigt flexibelt och smidigt.

sulajma_sutsko@yahoo.dk

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 2022-02-04, 23:52:45 PM »
Skapa en grupp för var och en av dessa. När du vill se dem väljer du att färglägga den gruppen. Väldigt flexibelt och smidigt.

Det ska jag pröva. Men när jag går in i "grupper" så ligger massor med grupper där: Gedcom importer, hopslagning, koppla bort från föräldrar  etc. Kan jag ta bort grupperna utan att det sker något?

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 2022-02-05, 12:40:37 PM »
Men när jag går in i "grupper" så ligger massor med grupper där: Gedcom importer, hopslagning, koppla bort från föräldrar  etc. Kan jag ta bort grupperna utan att det sker något?

Många grupper skapas tillfälligt. Med finns en tanke med det men önskan finns att det ska vara ett val.
Du kan ta bort alla dessa grupper utan att det påverkar något annat.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten