Författare Ämne: Hur kan jag exportera en annans persons anor till gedcom fil  (läst 3702 gånger)

pojsson

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Jag skulle vilja exportera bara en annan persons an-träd och inte få med mig mina egna i gedcom filen

Hur gör man och måste man sätta denna person som proband ??

/Per

Jakob

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Hur kan jag exportera en annans persons anor till gedcom fil
« Svar #1 skrivet: 2021-06-14, 13:09:08 PM »
Gå till Arkiv > Exportera > Urval > Välj personer > Släktskap, där kan du sedan söka fram och välja den person vars anor du vill exportera.

Notera att standard är att endast 4 generationer inkluderas, så bocka i Obegränsad om du vill ha med alla. Du kan även inkludera anornas makar, barn m.m.

Klicka sedan på Sök, Stäng och slutligen, efter att du gjort eventuella andra val, Exportera….

pojsson

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-06-14, 15:36:00 PM »
Tack men efter att jag sökt och fått fram en person som jag vill ha som begynnelse i trädet så kommer inget mer val upp om släktskap som alternativ
Jag får bara upp söklistan utanför sökhanteringen på grundsidan till vänster
Så antingen hittar jag inte rätt eller så är det något som saknas i den senaste versionen av Genney som jag har . Version: 3.0b37

Man kan tycka att om man står på en person att man direkt kan markera så att man kan exportera släktträd anor eller ättlingar med specifikation om generationer

Jakob

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-06-14, 15:55:07 PM »
Följde du verkligen instruktionerna i rätt ordning? Du väljer först Släktskap-fliken, och därefter söker du fram din huvudperson. Annars kan du ju också göra personen i fråga till huvudperson innan du går in i Exportera-verktyget, och då kommer den att vara förvald där.

pojsson

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-06-14, 15:57:35 PM »
Hej Jo men jag missade att man skall gå tillbaka efter att man sökt och ändra i fliken släktskap , så nu fick jag ut det jag önskade dock tycker jag lite småroddigt

Stort Tack