Författare Ämne: Adresser vid hopslagning av källor  (läst 6662 gånger)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
Adresser vid hopslagning av källor
« skrivet: 2021-07-22, 09:02:13 AM »
Detta har varit upp tidigare. Frågan är varför adresser slås ihop när man Sammanfogar källor?
Detta ställer till problem och orsakar kaos. Eller använder jag (och ev. andra) Adress till fel ändamål? När någon bosätter sig i en ny bostad så anger jag namnet på Orten/byn där det är avsett och adressen genom att öppna adressfältet och skriva in bostadsadressen där.
När adresserna sammanfogas vid sammanfogning av källorna så hamnar många på fel adress.
Jag kan ha flera anor som bor i Fantasiby. De kan då ha adressen Fantasiby no2, Fantasiby no5,Fantasiby no6 osv.
Vill det sig illa så hamnar alla under samma tak. 
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Björn

• Gäst
SV: Adresser vid hopslagning av källor
« Svar #1 skrivet: 2021-07-23, 17:46:58 PM »
Just därför jag inte alls använder adress-funktionen (längre). Adresser placerar jag istället i händelsens notering, inte helt perfekt men bättre alla gånger än hur adresser fungerar för närvarande...

Källhänvisningar som delas kan man inte redigera hur som helst, och så borde det vara för adresser med. För så som det är nu kan man ALDRIG ändra en hopslagen adress igen utan också att samtliga personer/händelser som delar den adressen påverkas... och så vitt jag vet kan man inte ens se om en adress är delad, eller vilka som delar den

Använda adress kommer leda till fel förr eller senare, oavsett hur noga man är. Egentligen borde nog funktionen tas bort helt tills det kommer en bättre lösning :(

Men det är nog enda jag inte gillar med Genney, är helt oöverträffat i så gott som allt annat

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-07-23, 23:13:43 PM »
Jag har också slutat använda den funktionen. Jag förstår bara inte varför Adresserna slås ihop. De har ju inget med källan att göra utan med händelsen. Det borde väl inte vara alltför komplicerat att plocka ut Adress från den procedur som  slår ihop källorna.
Jag tänker även som så att det måste finnas något skäl varför detta sker att dresserna sammanfogas. Skulle även vilja veta varför så sker och om det är en nödvändighet så borde man kunna välja bort det.
Stefan Hagstedt

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-07-24, 08:06:12 AM »
Kan du beskriva hur man upprepar felet?

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-07-24, 20:23:29 PM »
Jag provade nyss i ett test register men där lyckades jag inte upprepa problemet. Kanske för att jag hade för få individer där.
Men när jag gör en sammanfogning av källorna i mitt primära register så är det som syns i skärmklippet det första som sker.
Stefan Hagstedt

Racksta

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-07-28, 13:52:54 PM »
Jag har skrivit om problemet för länge sedan.

Det blir bara fler och fler adresser för varje omstart jag gjort av programmet. Senast var det 580 som blir en.

Jag har överhuvudtaget aldrig använt "Adress".
Adressen - oavsett vilken - skriver jag i fältet för plats.

Jakob

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2021-07-28, 23:13:01 PM »
Jag har lyckats reproducera vad som beskrivs:
  • Skapa ett nytt släktregister.
  • Skapa en ny orelaterad person vid namn Test1.
  • Skapa en födelse-händelse till Test1 och ange som adress Testadress.
  • Spara Test1.
  • Skapa en far till Test1 vid namn Test2.
  • Skapa en födelse-händelse till Test2 och ange som adress Testadress.
  • Spara Test2.
  • Se till att Inställningar > Allmänt > Använd utökade källhänvisningsalternativ är ibockat.
  • Gå till Hantera > Källor > Mer > Sammanfoga > Bocka i Alla > OK. (Texten 2 adresser slås samman till 1 fladdrar förbi.)
  • Ändra adressuppgiften i födelse-händelsen för Test1 från Testadress till Testadress 2.
  • Spara Test1.
  • Gå till Test2 och notera att adressuppgiften för födelse-händelsen även där ändrats från Testadress till Testadress 2.
Jag lyckades med detta för några månader sedan efter att Björn beskrev problemet i en annan tråd. Jag tänkte inte så mycket mer på det efteråt då det kändes rätt osannolikt att orsaka problem, i alla fall för mig personligen med mitt arbetsflöde, framför allt då jag nu är medveten om det.

Men jag ser fortfarande ingen anledning till varför "funktionen" finns och kan mycket väl föreställa mig scenarion där man ändrar en persons adress som man tidigare omedvetet slagit ihop med ett dussin andra och därmed "förstör" dem. Vad som gör det värre i min mening är att det inte står något alls nämnt om adresser man uppmanas att välja "vilka objekt som ska slås ihop". Hade det funnits en ruta där för just adresser som gjort att man kan välja om man vill slå ihop dem eller inte hade det varit en annan femma, men jag ser ändå ingen fördel med adressammanslagning – det går ju, som Björn skriver, inte att se vilka som delar på en adress, det finns inte ens någon metod för att manuellt söka på adresser. Det är alltså så gott som omöjligt att veta vilken skada man kan tänkas göra om man ändrar en befintlig adress.

Jag lade nu märke till att när man raderar adressuppgiften hos Test1, sparar, och sedan går till Test2, där adressen då också försvunnit, och där på nytt lägger till en adress, så läggs den till även hos Test1. Så det verkar onekligen besvärligt att bli av med en sådan här "länkning" två adresser emellan. Läskigt!

Ett sista tillägg är att man behöver inte nödvändigtvis bocka i samtliga alternativ (media, förvaringsplatser, källor, källhänvisningar), utan det räcker med bara en, vilken som.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2021-07-29, 06:40:42 AM »
Tack, problemet kommer vara åtgärdat i nästa uppdatering.

Björn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 2021-07-30, 14:42:37 PM »

Utmärkt! :)

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2021-07-31, 10:15:32 AM »

Det tackar vi för.
Stefan Hagstedt