Jag har lyckats reproducera vad som beskrivs:
- Skapa ett nytt släktregister.
- Skapa en ny orelaterad person vid namn Test1.
- Skapa en födelse-händelse till Test1 och ange som adress Testadress.
- Spara Test1.
- Skapa en far till Test1 vid namn Test2.
- Skapa en födelse-händelse till Test2 och ange som adress Testadress.
- Spara Test2.
- Se till att Inställningar > Allmänt > Använd utökade källhänvisningsalternativ är ibockat.
- Gå till Hantera > Källor > Mer > Sammanfoga > Bocka i Alla > OK. (Texten 2 adresser slås samman till 1 fladdrar förbi.)
- Ändra adressuppgiften i födelse-händelsen för Test1 från Testadress till Testadress 2.
- Spara Test1.
- Gå till Test2 och notera att adressuppgiften för födelse-händelsen även där ändrats från Testadress till Testadress 2.
Jag lyckades med detta för några månader sedan efter att Björn beskrev problemet i
en annan tråd. Jag tänkte inte så mycket mer på det efteråt då det kändes rätt osannolikt att orsaka problem, i alla fall för mig personligen med mitt arbetsflöde, framför allt då jag nu är medveten om det.
Men jag ser fortfarande ingen anledning till varför "funktionen" finns och kan mycket väl föreställa mig scenarion där man ändrar en persons adress som man tidigare omedvetet slagit ihop med ett dussin andra och därmed "förstör" dem. Vad som gör det värre i min mening är att det inte står något alls nämnt om adresser man uppmanas att välja "vilka objekt som ska slås ihop". Hade det funnits en ruta där för just adresser som gjort att man kan välja om man vill slå ihop dem eller inte hade det varit en annan femma, men jag ser ändå ingen fördel med adressammanslagning – det går ju, som Björn skriver, inte att se vilka som delar på en adress, det finns inte ens någon metod för att manuellt söka på adresser. Det är alltså så gott som omöjligt att veta vilken skada man kan tänkas göra om man ändrar en befintlig adress.
Jag lade nu märke till att när man raderar adressuppgiften hos
Test1, sparar, och sedan går till
Test2, där adressen då också försvunnit, och där på nytt lägger till en adress, så läggs den till även hos
Test1. Så det verkar onekligen besvärligt att bli av med en sådan här "länkning" två adresser emellan. Läskigt!
Ett sista tillägg är att man behöver inte nödvändigtvis bocka i samtliga alternativ (media, förvaringsplatser, källor, källhänvisningar), utan det räcker med bara en, vilken som.