Författare Ämne: Städa lösa grenar?  (läst 3764 gånger)

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
Städa lösa grenar?
« skrivet: 2022-02-02, 18:15:15 PM »
Jag har just konstaterat att radera person/familj plockar bort sagda personer men INTE deras anor. Anorna med ev egna träd blir hängande löst i registret.

Om jag förstår det rätt så finns det inget sätt att radera ett helt delträd i Genney men framför allt undrar jag om det finns något verktyg för att identifiera bortkopplade småträd. Under Verktyg finns en sökning efter "Orelaterade personer" men den funkar bara om det handlar om en enda person. Jag hittade en sådan och lade till en fader och då hittades de inte längre varken under "Orelaterade personer" eller "Eventuellt fel ihopkopplade familjer"

Det finns alltså en risk att jag har en mängd "fritt svävande" småträd i registret som - finns det något sätt att identifiera dem?
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2825
    • Visa profil
SV: Städa lösa grenar?
« Svar #1 skrivet: 2022-02-03, 10:05:06 AM »
Det finns inget sätt att radera personer i bulk men du kan exportera bara de delar av trädet du vill behålla och importera till ett nytt register. Du kan också lägga till personerna i ett träd till en grupp för att lätt kunna hitta det. Generellt är det inget problem att ha flera träd även om man inte använder dom. Det kan dyka upp personer i träden senasre i forskningen om man har tur.

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-02-03, 14:54:53 PM »
Tack, men jag förstår inte riktigt hur det löser min fråga.

Problemet är alltså att jag (möjligtvis) har tagit bort personer inne i trädet, varpå den personens anor och alla personer knutna till dem hamnar i ett eget träd (i samma register) som inte längre har någon koppling alls till "mitt" träd. Raderar jag en person som t.ex. har en mor och en far så ligger föräldrarna sedan kvar och skvalpar som ett eget träd med två personer utan koppling till det stora trädet. De kan bara hittas genom att man t.ex. söker direkt på deras namn. Det finns en funktion för att söka enstaka personer som inte har några kopplingar alls, men om den personen har minst ytterligare en person knuten till sig så kommer den inte med i sökresultatet.

Jag hittar inget sätt att söka på alla personer som på något sätt har en koppling till huvudträdet, och därför inte hellet något sätt att söka dem som inte har det. Om jag t.ex. söker på mig själv (roten i trädet) och väljer Släktskap och "Släktingar" och sedan kryssar i obegränsade anor och ättlingar och kryssar i alla rutorna för barn, makar, osv, så saknas lite över 200 av de 1500 personerna som ingår i trädet. Ett exempel på personer som inte kommer med är om en släkting har flera makar. Då kommer alla makorna med men bara föräldrar, syskon och övrig släkt till den makan/maken som är släkt med mig. Hade jag haft en egen maka i trädet så hade dessutom hennes föräldrar och hela den släktsidan inte heller kommit med eftersom de inte är släkt med mig. (Väljer jag alltså min far som sökperson så kommer min mor med men inte hennes släkt.)

Jag försökte mest få reda på om det fanns en sådan sökfunktion eller något annat knep för att hitta och städa bort småträd som kopplats bort ifrån det stora, men det verkar alltså inte finnas.
(F.d. Waiter)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2022-02-04, 18:08:59 PM »
Jag har också efterlyst en funktion som söker alla personer som är kopplade/relaterade på något sätt – inte bara rent släktmässigt. Då skulle man kunna söka och t ex färgmarkera dem för att visualisera när man tittar runt i diagrammen. Man kan även ge dem en grupptillhörighet för framtida behandling.

Funktionen skulle också lämpa sig när man vill exportera en hel gren av sitt träd. Där florerar uppfattningen att valet Besläktade kan användas. Men, som ÅkeH skriver; en sådan sökning  tar inte med alla på grenen, t ex missar man svärföräldrar och släktingar till makar i andra äktenskap. Jag får ungefär samma storlek på bortfallet i mitt träd som ÅkeH om jag använder det kriteriet. Istället skulle man vilja välja en person och söka ut alla kopplade bakåt i tiden (så slipper man omaket att bryta befintliga kopplingar i trädet för att sedan lägga tillbaka dem).

Endast med en sådan funktion kan man säkert exportera grenar, låta andra släktingar bearbeta dessa separat, och sedan lägga ihop det samlade trädet igen!
Hans Rosenlund

John L

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2025-09-24, 21:23:55 PM »
Hej

Programmet GenoPro gör just detta
https://genopro.com/

Man kan registrera en 14 dagars testversion utan kostnad

Hittade ett antal lösa grenar. Några lyckades jag koppla ihop. Andra valde jag att radera.
Med vänlig hälsning
John Lawson
070 325 50 53

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2025-09-25, 07:07:04 AM »
I Genney 4 kan du identifiera alla i en gren, se huvudmeny > sök > släktskap > träd.

John L

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2025-09-25, 14:05:37 PM »
Hmmm...
Jag kanske inte fattar. Men huvudmeny > sök > släktskap > träd löser inte tappade grenar. Väll?

I GenoPro gick dessa grenar att identifiera. Programmet är fult och buggit, men gör åtminstone den uppgiften.
Så längs som jag kan nyttja det gratis så får det vara OK.
Med vänlig hälsning
John Lawson
070 325 50 53

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2025-09-25, 15:22:32 PM »
huvudmeny > sök > släktskap > träd > sök personer som inte uppfyller villkoren (för någon person i huvudträdet) hittar alla som inte ingår i ditt huvudträd. Var det så du menade?

John L

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2025-09-26, 10:00:45 AM »
Hej
Tack för snabbt svar.
Kan vara så att det är det som är lösningen. Nu har jag för tillfället inga lösa grenar så jag får vänta lite innan jag vet om detta kan lösa min fråga.
Återkommer med svar i framtiden.

//John
Med vänlig hälsning
John Lawson
070 325 50 53