Tack, men jag förstår inte riktigt hur det löser min fråga.
Problemet är alltså att jag (möjligtvis) har tagit bort personer inne i trädet, varpå den personens anor och alla personer knutna till dem hamnar i ett eget träd (i samma register) som inte längre har någon koppling alls till "mitt" träd. Raderar jag en person som t.ex. har en mor och en far så ligger föräldrarna sedan kvar och skvalpar som ett eget träd med två personer utan koppling till det stora trädet. De kan bara hittas genom att man t.ex. söker direkt på deras namn. Det finns en funktion för att söka enstaka personer som inte har några kopplingar alls, men om den personen har minst ytterligare en person knuten till sig så kommer den inte med i sökresultatet.
Jag hittar inget sätt att söka på alla personer som på något sätt har en koppling till huvudträdet, och därför inte hellet något sätt att söka dem som inte har det. Om jag t.ex. söker på mig själv (roten i trädet) och väljer Släktskap och "Släktingar" och sedan kryssar i obegränsade anor och ättlingar och kryssar i alla rutorna för barn, makar, osv, så saknas lite över 200 av de 1500 personerna som ingår i trädet. Ett exempel på personer som inte kommer med är om en släkting har flera makar. Då kommer alla makorna med men bara föräldrar, syskon och övrig släkt till den makan/maken som är släkt med mig. Hade jag haft en egen maka i trädet så hade dessutom hennes föräldrar och hela den släktsidan inte heller kommit med eftersom de inte är släkt med mig. (Väljer jag alltså min far som sökperson så kommer min mor med men inte hennes släkt.)
Jag försökte mest få reda på om det fanns en sådan sökfunktion eller något annat knep för att hitta och städa bort småträd som kopplats bort ifrån det stora, men det verkar alltså inte finnas.