Författare Ämne: Genneyweb Java  (läst 22419 gånger)

Lars Arén

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
    • Vår familjehistoria
SV: Genneyweb Java
« Svar #15 skrivet: 2022-04-09, 08:53:24 AM »
Jag testade också tipset och startade datorn och Genney på kvällen och lät datorn vila till dagen efter, utan att göra någonting. När jag gick till webpublicering och skulle välja ett nytt namn för ny sida, kraschade programmet omedelbart. Det verkar vara slumpen som gör att det råkar fungera. Trist att macens uppdateringar ställer till problem för oss användare. Vad är hönan och ägget?

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2022-04-15, 21:28:39 PM »
Ännu en uppdatering av Makk-OS men trotts det samma resultat.

Hälsn. Håkan

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 2022-04-16, 10:04:46 AM »
Ännu en uppdatering av Makk-OS men trotts det samma resultat.

Det är fortfarande bara ni två som rapporterat om detta felet och det som är gemensamt med er är att ni använder Mac. Eftersom felet inte kunnat gå att reproducera har det heller inte varit möjligt att hitta felet. Möjligt är att det finns en annan faktor som ni har gemensamt som gör att felet uppkommer.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 2022-04-16, 18:58:04 PM »
Har ingen vidare kunskap om MAC så detta är en vild gissning.
Kan det vara så att ni har en annan instans av java som körs så att det blir någon typ av konflikt?
Genney kör ju sin egen java som levereras med programmet.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 2022-04-16, 23:16:28 PM »
Du kanske har en poäng där.

Jag har ingen koll men den felrapport som skapas innehåller en nedrans massa info om Java. Minst 30 olika rader med info om problem med Java. Rubriken ( se fil nedan ) har info om Process: JavaAppaLauncher o.s.v. Vad det innebär har jag inge koll på men nån kanske har nån ide om var felet kan bero på. Varför olika Java?? Kan jag ta bort datorns Java för att se vad som händer??

Hälsn. Håkan

Lars Arén

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
    • Vår familjehistoria
« Svar #20 skrivet: 2022-04-17, 11:10:04 AM »
Du kanske har en poäng där.

Jag har ingen koll men den felrapport som skapas innehåller en nedrans massa info om Java. Minst 30 olika rader med info om problem med Java. Rubriken ( se fil nedan ) har info om Process: JavaAppaLauncher o.s.v. Vad det innebär har jag inge koll på men nån kanske har nån ide om var felet kan bero på. Varför olika Java?? Kan jag ta bort datorns Java för att se vad som händer??

Hälsn. Håkan

Detsamma gäller för mig ang felrapporterna. Alltså kan inte läsa ut vad som felas.
Något skumt med Java borde det ju vara. Jag installerade ny Java, när jag fick första felmeddelandet.
Ni andra som är Mac-användare, är det problemfritt för er?
Får kontakta Apple-support efter helgerna, om inte du Håkan redan gjort det.
Lars

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 2022-04-17, 13:57:13 PM »
Den Java Genney använder kommer med programmet och påverkas inte av vilken Java-version man har installerad i sin dator.

Felet kan bero på en mängd faktorer och det är därför man behöver ringa in problemet. Kan det t.ex. bero på någon kombination av inställningar vid publiceringen eller att någon platsangivelse börjar med ett konstigt tecken - listan kan göras lång. Man kan prova med ett annat register för att se om felet ligger där eller prova att publicera utan bilder m.m.

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 2022-04-17, 15:17:02 PM »
Svar till Lars:

Du får gärna ta kontakt med Apple och vi lär väl få försöka hjälpa varandra framöver. Du får gärna kontakta mig på min privata mail: halkan@glommen.eu eller 07662 92801.

Till Administratören vill jag säga följande:

Det är inte aktuellt att byta nått register för jag kommer inte ens dit. Två skärmklipp laddar jag upp och det är på den sidan där man väljer vad som ska publiceras och bilden som kommer ca 1 sekund efter att jag klickat på nått av valen i menyn. Hur tror du att man ska lyckas välja några alternativ när skiten ballar ur direkt?? Jag accepterar era tankar på att problemet kan finnas i Lars och min dator men problemet kan finnas lite vidare än så. Jag antar att ni har skaplig koll på hur många som använder Genney i Mac-version men ni lär väl inte ha koll på hur många av dom som INTE använder web-möjligheten så här lär det väl finnas ett mörkertal. Att bara Lars och jag skulle ha lyckats få våra Makkar att "tycka illa" om Genney´s publiceringsfunktion känns som en lite för enkel väg till en hållbar förklaring, men möjlig. Att problemet inte är lätt att lösa har jag full förståelse för och dessa rader är inte tänkta var nån kritik till någon utan bara mina funderingar. Jag har efter ett ganska stort antal år som egenföretagare och beroende av ett antal olika programleverantörer blivit något luttrad. Svaren" det är bara ni som har problem " har jag hört ett antal gånger och dom har varit felaktiga i dom flesta fall. Det är sällan så att ett fel "bara" drabbar en användare.

Ha nu en fortsatt skön Påskhelg

Lars Arén

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
    • Vår familjehistoria
« Svar #23 skrivet: 2022-04-28, 17:36:25 PM »
Jag har varit i kontakt med Apple-supporten och fått lite hjälp, även om de bedömde det som ett problem med de program där problemet uppstår, via länken
https://support.apple.com/sv-se/HT201262
Start av Mac i säkert läge tycktes vid första försöket hjälpa, men det var nog bara en slump. Testade också att skapa nytt användarkonto, men inte heller det hjälpte. Dessförinnan hade jag installerat om Genney (och Java) och även testa andra, små register. Datorn blåste jag helt ren för ett år sedan och installerade om. Alltså inte från någon backup.
Visserligen bara Håkan och jag som rapporterat problem, men även Administrator har r´kat ut för krasch.. skulle vara intressant att få veta om här finns Mac användare, som problemfritt kunnat göra webpublicering efter senaste Mac-uppdatering.

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 2022-04-28, 17:58:54 PM »
Här om dan när jag startade datorn och Genney så chansade jag med att trycka på "publicera" direkt när programmet startat och tro det eller ej men allt fungerade!! Har sedan försökt ett par gånger men inte lyckats = krasssssscccchhhh. Att minnet i min Makk skulle va ett problem tvivlar jag på. Jag har vid ett par tillfällen stängt ner allting och optimerat minnet fast med samma resultat dvs. krasch. Jag är fortfarande helt övertygad om att Genney ska vara på webben dvs helt oberoende av OS. Jag betalar gärna nån slant extra för detta och på det viset slipper gränsdragningen mellan PC/Windows & Makk och strul av denna arten som Lars och jag har. Dessutom så skulle Genneysnubbarna kunna lägga all sin energi på en variant i stället för tre dvs. Windows, Makk och Linux. Kan ju i.o.f.s. vara lite kul att hålla på så men varför?? Byt strategi du/ni/nån på Genney och släpp en webbvariant så snart det bara går!! Vad är det som hindrar??

Soliga torsdagshälsningar från Sveriges framsida!!

Håkan i Glommen

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 2022-04-28, 20:56:24 PM »
Jag tillhör Mac-användarna som fått problem vid senaste uppdatering av macOS. För min del tycks det slumpmässigt, dvs ibland fungerar det. Funkar bäst när jag avslutat browserna chrome, safari och brave. Kör 24 GB minne och använt minne ca 11-18 GB.

Testade nu och kraschade, först efter ca 20% sedan direkt flera ggr. Körde då cleanup från system junk och ingen browser igång.

Nu funkade det klanderfritt! 4747 personer och en fil på ca 398 MB.

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 2022-04-28, 21:17:58 PM »
Ännu ett exempel på att det troligen INTE beror på minnet. Grabben har ju minne i överflöd ( eller hans dator ). Själv så har jag bara 8 GB. Släkten innehåller 5104 personer och webfilen är på 1,08 GB. När webfilen skapas så tycks inte internminnet belastas i nån högre grad när jag kollar på minnesstatusen sekund för sekund, dvs dom få gånger det inte ballar ur!! Det tycks inte spela nån roll om nån browser är aktiv eller ej. Än så länge tycks allt va våra egna gissningar och inte nån rak, klar linje på vägen mot en lösning. Man borde kanske köpa en PC??!!??!! eller byta program !!??!!

Hälsningar från västkusten och en vacker solnedgång i havet!!

Håkan.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 2022-04-28, 22:18:15 PM »
Har haft flera oförklarliga krascher i senaste Mac OS och det finns en del om man googlar det. I mitt fall har flera problem har varit relaterade till Chrome.

hakan@glommen.eu

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 2022-04-28, 23:00:58 PM »
OK men Chrome är väl inte orsaken till att publiceringen i Genney kraschar. Nu får du väl hålla lite hårdare i tömmarna och inte ta ett ytterspår som inte har med saken att göra.

Håkan!!

Lars Arén

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
    • Vår familjehistoria
« Svar #29 skrivet: 2022-04-28, 23:25:57 PM »
Webbläsaren är inte problemet. Genney kraschar då det enda program jag startat är Genney efter start av datorn. Jag behöver bara försöka markera i fältet för namn på exporten så kraschar det innan jag ens hinner blinka…….  >:(
« Senast ändrad: 2022-04-28, 23:28:37 PM av Lars Arén »