Författare Ämne: Tanken med olika släktregister  (läst 2884 gånger)

frodin.marit@gmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Tanken med olika släktregister
« skrivet: 2022-05-07, 20:35:36 PM »
Hej

Helt ny på släktforskning och Genney, så det här är förhoppningsvis en lätt fråga för er andra att svara på. Jag har mycket information på papper som jag börjat lägga in och tycker programet är ganska lätt att greppa. Men jag förstår inte riktigt tanken med att skapa flera olika släktregister.

Är poängen att jag ska dela in min släkt i olika släktregister t.ex. ett för mormor, ett för morfar, ett för farmor osv. För att skapa en bättre överblick.
Eller är det dumt och jag ska samla allt jag har i ett enda stort släktregister.
Vad är syftet med att ha flera släktregister?

Vill veta hur jag ska tänka så att jag inte om ett år suckar över att jag valde fel upplägg från första början.

Tacksam för lite hjälp.

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
SV: Tanken med olika släktregister
« Svar #1 skrivet: 2022-05-07, 21:59:13 PM »
Jag tror att det görs på olika sätt bland oss Genney-användare. Jag har valt att ha två släktregister.
Ett med alla mina anor, med mormor, morfar, farmor och farfar och alla deras anor och ättlingar.

Sedan har jag skapat ett släktregister där min fru är proband och där finns alla hennes anor.

Jag tror att det som är "bäst" är lite upp till hur man själv vill ha det.

Shinzon

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-05-07, 23:15:41 PM »
En del gör som KentLJ.
Sedan finns de som bygger träd på sina DNA kopplingar i "slask, tillfälliga" träd där de har kopierat in sitt träd i och sedan när de hittar kopplingen för in den grenen i sitt riktiga träd.

Andra bygger träd till vänner som de inte vill ha i sitt släktregister.
Finns många olika sätt.

frodin.marit@gmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2022-05-08, 16:26:00 PM »
Tack för svar.

Då tror jag att jag fått en bättre bild av hur jag kan använda mig av olika släktregister.
Att det är lite upp till mig hur jag arbetar.
Men att det inte handlar om att dela upp släkten i smådelar :)