Författare Ämne: Stamförluster - grafisk rerpesentation  (läst 2423 gånger)

Peter Lind

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Stamförluster - grafisk rerpesentation
« skrivet: 2022-06-03, 11:24:06 AM »
Jag sitter och jobbar med ett stamträd för min morfars släkt sedan sekelskiftet 1700/1800-talet. Jag tycker att Genney är ett fantastiskt verktyg för detta ändamål. Jag har hittills upptäckt ett kusinäktenskap i stamträdet. Jag kan notera vissa fenomen rörande den grafiska representationen av kusinäktenskap/stamförlust i de vyer som erbjuds under Huvudmeny:

Stamförlust visas som dubblerade individer under:
Huvudmeny -> Ättlingar – dynamisk vy, respektive
Huvudmeny -> Ättlingar – listad vy.

Stamförlust visas som dubblerade anor under:
Huvudmeny -> Antavla – klassisk vy (om någon ättlingarna till t ex kusinäktenskapet väljs som huvudperson).

På samma sätt dubbleras anorna under:
Huvudmeny -> Anor – dynamisk vy om t ex ättling i kusinäktenskap väljs som huvudperson.

På samma sätt dubbleras anor även under:
Huvudmeny -> Familj – Syskon, föräldrar, etc…

Jag förstår det som att Genney i sin nuvarande version inte kan grafiskt åskådliggöra släktlinjerna korrekt vid stamförlust, och förmodligen kanske även anförlust, i samtliga vyer som finns tillgängliga under Huvudmeny. Är detta korrekt uppfattat?

Stamförlust visas tydligt under:
Verktyg -> Släktkalkylator/Släktskap
…med tydliga släktlinjer illustrerande kusinäktenskapet i mitt exempel. Förutsatt an man väljer individer i stamträdet som är senare i generationerna än de kusiner som gifte sig.

Planerar teamet bakom Genney att införa denna möjlighet med släktlinjer illustrerande an- och stamförluster i de olika vyerna under Huvudmeny i framtida versioner av Genney?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Stamförluster - grafisk rerpesentation
« Svar #1 skrivet: 2022-06-04, 19:58:30 PM »
I rapporterna i Genney kan man välja "referens vid anförlust", dvs. efter att personen och dess efterföljande anor/ättlingar presenterats så visas endast en referens till den första förekomsten. I tidigare versioner av Genney, i de grafiska rapporterna, visades då en förbindelselinje mellan den första personen och de övriga förekomsterna. Vid stora mängder anförluster blev det i princip omöjligt att följa dessa förbindelselinjer så from version 3 visas istället en referens till positionen i trädet.

Rent tekniskt är det möjligt att göra på samma sätt i vyerna men frågan är om det skulle underlätta. Vyerna används huvudsakligen till att markera personer för att redigera biografin och/eller redigera kopplingar mellan andra personer. Om man då skulle följa en gren och hamna på en anförlust skulle man behöva navigera i vyn till den första förekomsten av personen för att kunna följa grenen vilket spontant känns som ett försvårande moment.

Peter Lind

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Stamförluster - grafisk rerpesentation
« Svar #2 skrivet: 2022-06-05, 11:33:17 AM »
Tack för klargörande svar.

Peter L