Författare Ämne: Databasen via DBeaver  (läst 1982 gånger)

Heino

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Databasen via DBeaver
« skrivet: 2023-02-21, 10:57:58 AM »
Hej
Jag tänkte gå igenom mitt platsregister och letade efter detta i databasen m h a DBeaver. Främst för att få ut en lista på papper att ha som underlag.

Hittar dock inget "direkt". Däremot verkar det vara en kombination av tabeller men jag har svårt att få det att hänga ihop. Dessutom är en del tabeller tomma, ex. vis  PLACE, OWNER_PLACE, ASSO...

Finns det någon struktur-skiss över databasen? Eller har någon här koll på hur det hänger ihop?

Jag har databaskunskaper från MS SQL SERVER, IBM DB 2 m.m.

Mvh
Heino

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Databasen via DBeaver
« Svar #1 skrivet: 2023-02-21, 14:44:07 PM »
Det finns ingen struktur-skiss men tabellerna är tämligen självförklarande. PLACE och OWNER_PLACE kan du bortse från och även ASSO som inte är implementerad i Genney 3 men kommer i v4. EVENT_PLACE är de kopplingar du gjort till platsregistret och SPLACE är de platser i platsregistret som är kopplade till släktregistret men själva platsregistret är en egen databas som tyvärr är krypterad och därför inte tillgänglig publikt.
« Senast ändrad: 2023-02-21, 14:49:21 PM av Administrator »

Heino

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-02-21, 14:56:44 PM »
Aha - ok.

Kan man hoppas på att det i nästa version kommer en listning (med möjlighet på papper) som har samma struktur som platsregistret?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-02-22, 06:55:29 AM »
Vet inte riktig hur du tänker den listningen. Om du skriver ut platserna så ingår strukturen i namnet. Du kan också exportera dina platser till xml och kanske göra något den vägen. Det gäller då bara de platser som är kopplade till släktregistret. Någon möjlighet att skriva ut hela Sveriges struktur kommer inte bli möjligt.

Heino

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-02-22, 07:07:01 AM »
OK - får fundera lite....  :)

Tack i alla fall.