Författare Ämne: Skilja olika släktregister med tex bakgrundsfärg?  (läst 3622 gånger)

steffanie

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Skilja olika släktregister med tex bakgrundsfärg?
« skrivet: 2023-12-23, 18:16:39 PM »
När jag var ny, glad släktforskningsamatör hade jag min släktforskning på My Heritage och lade till personer hej vilt baserat på sajtens förslag om släktskap. Sedan dess har jag lärt mig att vara lite mer kräsen och jag har dessutom flyttat ut min forskning till Genney på min egen dator istället för My Heritage online-lösning.

Jag har importerat mitt My Heritage-träd till Genney och lyfter nu över personer till ett nytt register i Genney efter en kvalitetskontroll. Nu till min fråga - finns det något sätt att särskilja de olika registren i Genney? Det har hänt att jag suttit i fel träd och arbetat, jag lägger ju till nya personer också samtidigt som jag flyttar över och kvalitetskollar från det gamla registret.

Det vore fint om man tex kunde ha olika färgbakgrund i de olika registren. Är det möjligt? När jag ändrar under Alternativ så slår de igenom på båda registren.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 564
    • Visa profil
SV: Skilja olika släktregister med tex bakgrundsfärg?
« Svar #1 skrivet: 2023-12-23, 18:36:23 PM »
Vad du kan göra är att först öppnar du ena registret, klicka på Personlistor utan att välja något underalternativ.
När listan visas så har du ett antal ikoner längst ned. Klicka på den som liknar en palett och välj en färg. Då färgas alla personer i trädet. Sedan är det bara att öppna det andra registret. Då ser du om du har färg eller inte på personrutorna.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

steffanie

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-12-23, 18:56:17 PM »
STORT TACK!!! Det blir jättebra, nu slipper jag trippelarbete! (räcker med dubbelarbetet att flytta från ett register till ett annat)

Hälsningar
Mycket Glad :-)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-12-28, 15:08:59 PM »
I version 4 av Genney kommer färgen att finnas kvar nästa gång registret öppnas.

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-12-28, 15:27:22 PM »
Hoppas det är valbart om färgen skall kvarstå eller inte.
dvs om man vill ha en tillfällig färgmarkering eller "permanent"
Enbart permanent är inte bra.

Borde finnas ett ställe, att hålla koll på färgläggningarna, där man kan notera vad resp färgläggning gäller samt om den är permanent eller om den är tillfällig, dvs gäller för aktuell session.

Önskvärt att man kan göra en tillfällig till permanent från samma ställe.