Författare Ämne: Är det nån här i gruppen som forskar på torp och gårdar?  (läst 6649 gånger)

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 175
    • Visa profil
Är det nån här i gruppen som forskar på torp och gårdar?
« skrivet: 2024-08-04, 15:30:33 PM »
Hej,

Om det finns nån som gör eller har gjort det så vill jag gärna veta hur ni har gått tillväga/tänkt med just den typen av forskning. Det är ju själva torpet eller gården som är "huvudperson" och jag vill då kartlägga vilka som har bott på just den gården/torpet under årens lopp.

Gård nr 1 -  ligger här och där
- Familj 1 - mellan 1789-1823
---- barn (kan också ha tagit över gården)
Familj 2 - mellan 1824 -1888
---- barn

osv, osv...
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Lasse Karlsson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Är det nån här i gruppen som forskar på torp och gårdar?
« Svar #1 skrivet: 2025-04-26, 19:13:39 PM »
Det där har jag försökt med, både i Genney,  Min Släkt och excel
Men åtminstone för mej blev det väldigt komplext. Gårdar delas, flyttas, rivs, nya byggs upp på samma ställe å en massa andra saker som satte krokben. Å som grädde på moset ändras fastighetsbeteckningarna över tid.
Jag gav upp att använda släktforskarprogrammen och det fick bli en textfil i stället

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 175
    • Visa profil
SV: Är det nån här i gruppen som forskar på torp och gårdar?
« Svar #2 skrivet: 2025-04-26, 22:18:34 PM »
Jo, jag har upptäckt att det inte är en enkel uppgift. Jag har skapat en egen händelse med torpet eller gårdens namn, sen kopplat personer till den. Vet inte om det är optimalt, men tills vidare så...om jag inte hittar på ett annat sätt. Man skulle även kunna skapa en grupp för varje torp/gård också...jag har lagt uppgiften i marinad just nu. Tack för att du svarade.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)