Författare Ämne: Markera person som DNA-verifierad  (läst 1133 gånger)

joab

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Markera person som DNA-verifierad
« skrivet: 2024-12-29, 15:46:00 PM »
Jag skulle vilja kunna markera personer (främst anfädrar) där jag med hjälp av DNA-matchningar har kunnat bekräfta att min forskning stämmer vad beträffar faderskapen. Bakgrunden är att jag har en stor mängd DNA-matchningar som jag inte kan härleda.
Jag är på Genney 3 och är inte i slagläge att uppgradera till 4. Det innebär att färgläggning går bort direkt som lösning, då dessa inte verkar lagras permanent.
Jag provade att göra en grupp "Verifierad genom DNA-matchning" men vill helst se direkt i familjediagrammet om personen är DNA-verifierad eller inte. För att kunna se vilka gruppen en person tillhör måste jag först klicka fram grupper för varje person och då får jag ingen snabb eller överskådlig bild över hela trädet.
Någon som har en idé?
« Senast ändrad: 2024-12-29, 15:47:50 PM av joab »

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Markera person som DNA-verifierad
« Svar #1 skrivet: 2024-12-29, 20:29:22 PM »
Jag tror det enda i ditt fall är att göra ett tillägg till namnet om du vill ha det synligt i trädet.
Jag råder dig att ändå göra grupper utifall du en dag uppgraderar Genney. Då kan du enkelt färga de olika grupperna.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

minsann

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-01-02, 23:09:55 PM »
Nu kommer jag inte ihåg hur det fungerar i version nr 3 så jag vet inte om följande kan vara ett alternativ för dig.

Om du använder dig av fältet Ref.nr. Det går i version 4 att ha sammanlagt 20 tecken i fältet. Och det går att använda sig av samma referensnummer om man vill.

I Personlistor kan man välja att se fältet Ref.nr. genom att högerklicka i rubrikraden och kryssa i Ref.nr. Det går att sortera på rubriken så att du ser alla i en rad om du nu använder dig av samma ref.nr. eller snarlika benämningar.

När det gäller rutorna i översikten så kan man på vissa av dem klicka på kugghjulet och sedan och sedan klicka i rutan för Referensnummer och så syns det i rutan. I skärmdumpen visas ref.nr. 123.

I Sök går det att söka på referensnummer.

Nu vet jag som sagt inte hur det fungerar i version 3.  Det kan även finnas något negativt med denna lösning som jag inte har tänkt på...
« Senast ändrad: 2025-01-02, 23:13:22 PM av minsann »

joab

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-01-13, 10:43:42 AM »
Tack för intressant svar. Jag ska kolla om jag kan få det att fungera med Ref.nr.