Ett jättebra uppdaterat redskap är ju släktskapskalkylatorn – nu för flera personer än två. Toppen för att se hur en grupp av människor hänger ihop.
Dessvärre får jag det inte att fungera så bra. Så länge det är tre/fyra personer utan några komplicerade släktförhållanden så fungerar det bra, men tar jag in fler och ffa sådana som kanske är släkt på flera sätt blir det bara en stor gröt. Helt plötsligt visas massa ättlingar (som jag inte valt att ta med) från gemensamma anor och linjerna mellan generationerna går ovanpå varandra så man inte kan följa dem ordentligt.
Jag kan inte riktigt förstå vad man ska få fram. Är det flera valda personers (ofta) enda gemensamma ana eller är det de valda personernas sinsemellan gemensamma anor. Alltså om man lägger in A, B och C – får jag ut deras (A, B och C) gemensamma person eller får jag även ut de gemensamma som bara gäller några (A och B, A och C samt B och C).
Finns det någon enkel och bra instruktion för den ”nya” släktskapskalkylatorn där man nu kan ta in flera personer?