Författare Ämne: Korrupt databas  (läst 1530 gånger)

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Korrupt databas
« skrivet: 2025-04-27, 15:55:01 PM »
Hej!

Finns det något skäl till att asterisker i namn för att markera tilltalsnamn inte följer med i export till gedcom 5.5.1?

Min databas är korrupt. Vissa individer får Genney att krångla. Min ursprungliga plan var att helt enkelt radera de problematiska individerna och lägga tillbaka dem igen, men det verkar finnas hela kluster och en del hinner jag knappt ens markera innnan programmet hänger sig. Min erfarenhet är att det går att reparera sånt genom att exportera hela registret till gedcom och sen importera igen. Den här gången fungerar det dock inte om jag använder genneys egna gedcomformat, däremot verkar en export till gedcom 5.5.1 blir problemfri.

Då tappar jag ju en del information på vägen, men jag har bedömt att det är värt det. Vad gäller grupperna så är det nog ändå dags för en storstädning, och platserna är ju ganska lätta att återställa genom att köra platstolken.

Men varför försvinner asteriskerna som markerar tilltalsnamn? Jag förstår varför genney-specifik information försvinner. Men asterisk för tilltalsnamn har jag sett i fler programvaror, har jag för mig.

Min plan nu är att exportera just de individer som har tilltalsnamnn markerat i genneyformat, importera dem till mitt nya tvättade register och lägga ihop dubletterna. De är "bara" 425 personer så det är görligt men irriterande...

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Korrupt databas
« Svar #1 skrivet: 2025-04-27, 18:16:15 PM »
Asterisken är inte del av gedcom-standarden och används huvudsakligen i svenska program. Har du prova att exportera med typ Genney och exkludera data t.ex. de under Genney-fliken?

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-04-27, 19:20:14 PM »
Kors i taket, det funkar!? Jag testade att exkludera allt på genneyfliken och gjorde några stickprov på det som brukar krångla, och det verkar vara löst!

Men jag fattar inte riktigt varför... De som krånglar har inte just någon av dessa uppgifter gemensamt vad jag kan komma på (förutom att jag har skapat en grupp för krånglande individer)

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-05-01, 10:53:02 AM »
Hm, vid en närmare titt fungerar det inte. Krångelindividerna finns kvar.

Men jag har kollat i genneys loggfil från när jag provocerat den krånglande databasen och där hittar jag många:
"25-04-21:18:45:53.186 Illegal char <:> at index 5: https:\sites-cf.mhcache.com\e\1\az1zaXRlc192MSZzPTAxOWMwNTAzY2U2MWY5YTRjZDgzZjM3ZDVhMWZlNjVjZDMwNDFlNTllNDdkZWEzYThjZmMyYzJiZTAzMjVhMTMmZT0xNjY5NDk2NDAw\028\342\5201\500360_866628w3kf6f5129is4q16_A.jpg"

Den vedervärdiga URL-en är troligen en rest från en import från MyHeritage som verkar ha lagt in bildreferenser till nåt konstigt arkiv på webben.

Kan det vara den som ställer till det?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2025-05-02, 07:53:34 AM »
Verkar sannolikt. Mejla annars gedcom-filen till Genneys mejl för felsökning.

parnstberg@hotmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2025-05-10, 12:57:31 PM »
Jag har samma problem. Vissa områden funkar bra, andra är orimligt långsamma. finns det nån bra lösning på detta?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2025-05-12, 08:20:34 AM »
Mejla gedcom-filen till Genneys mejl för felsökning.