Författare Ämne: HTML, presentera information på World Wide Web  (läst 6417 gånger)

Jan Johansson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
HTML, presentera information på World Wide Web
« skrivet: 2015-07-21, 13:55:32 PM »
Jag tycker att det borde finnas en funktion där man kan exportera sitt släktträd och skapa html sidor som man sedan kan presentera på ett eget domän.  ::)

Just nu använder jag MinSläkt för att skapa dessa sidor, då det finns en exportfunktion för att skapa alla de sidor som krävs av programet så att jag sedan skall kunna lägga upp dessa på mitt domän.

Men då jag tycket Genny verkar vara ett mycket kompetent program  :D som jag kan tänka mig att fortsätta använda, tycks det sakna denna funktion. Visserligen har Genny en funktion för utskrift i html-format och de flesta rapporterna som finns skapade i programmet går att skriva ut i html-format, men detta innebär det ju inte samma sak som att skappa en fungerande hemsida där man kan "klicka omkring" i ett släktträd.

Eller är det så att jag har missat något i Genny och att funktionen redan finns där? :o

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: HTML, presentera information på World Wide Web
« Svar #1 skrivet: 2015-07-21, 15:17:51 PM »
Funktionen finns för närvarande inte i Genny men är under utveckling och kommer förmodligen som en tillägg till version 1.
Passa gärna på att komma med önskemål om innehåll och funktion.

Jan Johansson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2015-07-21, 17:32:32 PM »
Å vad synd att funktionaliteten inte fanns där och att jag bara missat vart den låg  :D
Men det är klart att man har önskemål när ni nu ännu inte har utvecklat detta färdigt  :P
Själva Exportfunktionerna var gäller GEDCOM borde ju gå att implementera även på html
då kan jag tänka mig att det ser ut så här.

[bifogad fil raderad av administratör]

Jan Johansson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2015-07-21, 17:39:47 PM »
Sedan skulle det ju vara kul om det gick att få till en kartfunktion typ den som Google har, på de registrerade platserna man gör i programet och som exporteras vid skapandet av html sidorna, alltid kul att se vart personen befinner sig vid just det årtalet man har registrerat hen på.

Gick in på en av de program jag har på datorn och såg att humo-gen har en lite lustig funktion med kator där man kan se personerna man registrerat i programet, fast det är ju skrivet i PHP så jag fick lägga till detta som en sever på dator innan jag kunde använda programmet.

Skulle vara kul om man istället kunde få till detta i en vanligt html-fil, kanske går det i html5, är själv ingen expert på detta, men önska kan man ju alltid göra ;-)
« Senast ändrad: 2015-07-21, 17:57:42 PM av Jan Johansson »

Ann-Charlotte Sternefält

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2015-07-27, 14:02:17 PM »
Jag önskar också att man kan exportera hela sin databas i html-format som en färdig hemsida att ladda upp på servern. Jag använder MinSläkt på detta sätt och tycker att det är helt suveränt!

HenkeG

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-02-13, 13:34:25 PM »
Väcker liv i den här tråden igen. Efter två månaders användande av Genney och åratal av sökande efter det "rätta" programmet har jag hittat rätt. Genney har allt, nästan. Den enda funktionen jag saknar är att generera HTML-filer.

Hur ser framtiden ut, ligger den utvecklingsdelen i pipelinen eller inte?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-02-13, 15:10:50 PM »
Det kommer ett verktyg för att generera html-filer för webben i v2 men det är i nuläget svårt att ge nån tidsram.