Bengt m fl, några tips om dynamisk webbpublicering:
Jag rekommenderar
TNG, vilken har flera funktioner och dessutom kartfunktion om man exporterar och laddar upp sin GEDCOM-fil i Genney-version med platskoordinater.
Webtrees är visserligen gratis och kan hantera strukturerade platser, men inte karta. TNG har bra support och ett bra användarforum där man kan få hjälp. Exempel-sajter finns på TNGs webb. Det finns också en
video (äldre version, men ger ändå en idé).
Den allra enklaste vägen är att skaffa en färdig TNG-installation på webbhotellet
SimplyHosting, rekommenderat av
TNG. Då får man 50% rabatt på första ordern, dvs $25 för första året. Jag har dock ingen erfarenhet av denna modell.
Inloggad som administratör i TNG laddar du sedan upp din GEDCOM-fil. PUL-skydd är normalt inställt från början, så du behöver inte exkludera levande i din export. För att visa bilder/media måste du ladda upp dessa via ett vanligt FTP-program till de mappar som anges i inställningarna.
Uppdateringar görs via uppladdning av ny GEDCOM-fil och ev ny media. Det går också att redigera direkt i TNG, och man kan ha flera användare med sådana rättigheter. Men det är ju mycket enklare att sköta detta i Genney! Via formulär i TNG kan besökarna lämna tips om fel och kompletteringar, vilket är värdefullt.
Om du är lite mera avancerad och vill lägga in TNG själv, måste du ha ett webbhotell med PHP och MySQL. De flesta har detta, t o m det billiga one.com för 15 kr/mån! Du måste då skapa en databas via deras phpAdmin, inklusive användare och lösenord med fulla rättigheter. På TNGs hemsida laddar du ner en zip-fil (efter betalning av licensen 30$), packar upp den och laddar upp alla filerna via FTP till din hemsida (ev i egen mapp). Där kör du sedan readme-filen som stegvis tar dig genom installationen. Du fyller i uppgifterna för din nya MySQL-databas+användare, så skapas strukturen automatiskt. Sedan är det bara att sätta igång!
Med sådana här lösningar är inte de lokala släktforskarprogrammens webbpublicering så viktig tycker jag. Men vi vet ju inte hur det är tänkt med Genneys framtida statiska html-lösning - den kanske blir hur elegant som helst!? Ganska avgörande är hur effektivt uppdateringen sker, t ex om alla filer måste laddas upp varje gång eller om någon ändringsloggning byggs in. Hur som helst väntar vi nog inga svar på detta än...
Jag riskerar väl inte några svåra följdfrågor på detta?