Ok, jag är med. Familjer utan barn och notering blir automatiskt raderade om ena partnern raderas och alla händelser raderas.
Men nu är inte
jag riktigt med på vad
du menar! Eller tycker jag kanske inte att det är svar på frågan...
Jag menar att det finns en hel del inkonsekvens i hanteringen, beroende på hur man går till väga:
Bild 1:
a) Pelle har varit gift med både Lisa och Kajsa, med vilken han har sonen Kalle.
b) Jag upptäcker att Kalles moder är Lisa och flyttar honom genom att ändra Mor i Familjefliken. Svarar då ja på att koppla isär familjen med Kajsa.
c) Vigseln mellan Pelle och Kajsa (familjehändelse) raderas, och även familjen. Kajsa finns kvar i registret utan familj med Pelle.
Denna hantering tycker jag är korrekt!
Bild 2: Om jag i bild 1b
avstår från att koppla isär familjen (vilket jag ofta gör för att det sedan kan vara svårt att hitta den bortkopplade!)
a) Kajsa är alltså kvar, så att jag har koll på att det är rätt person. Men hon tilllhör inte släkten och har inte i mitt register att göra längre, så jag raderar henne
och hennes kopplingar nu manuellt.
b) Pelles vigsel med den borttagna (f d Kajsa), övergår till vigsel med OKÄND. Jag tar bort den vigseln.
c) Den borttagna (f d Kajsa) har
ändå kvar en vigsel med Pelle,
trots att den inte finns registrerad i hans biografi! Tar bort även den.
Om jag istället vänder på ordningen och tar bort f d Kajsas vigsel med Pelle först, så måste jag spara f d Kajsa som då blir <Namnlös> och finns kvar i registret. Vigseln blir då avregistrerad även på Pelle.
Bild 3: Efter steg 2c får den borttagna benämningen <Namnlös> och existerar då alltså i registret, men utan namn.
a) I Pelles biografi finns fortfarande en Familj med <Namnlös>. Statusen är Gift, trots att vigseln tagits bort.
b) Jag måste alltså gå in och manuellt ta bort Familjen, därefter är banden upplösta.
c) Om jag från steg 1a istället börjar med att ta bort Familjen med Kajsa, så avregistreras familjehändelserna (t ex vigseln) på båda på ett korrekt sätt. Båda finns kvar i registret med sina namn.
Familjer med obefintliga borde inte kunna existera!
Bild 4: Exempel med en familj med barn.
a) Jag raderar familjen Pelle + Lisa med sonen Kalle.
b-c) Familjehändelserna tas bort, och sonen knyts till modern (vilket troligen är naturligast).
Om Pelle skulle vara far, måste jag ändra manuellt i Kalles Familjeflik. Hade kanske varit bra med en fråga om vem som ska vara fortsatt förälder?
Man kan förstås ha olika uppfattning om vad som är rätt och logiskt, men om
alla familjehändelser raderas när man
kopplar isär en familj utan barn (även om man registrerat vigsel mm), så bör de
också raderas då den
ena parten raderas från registret – särskilt om man svarat ja på frågan om att radera dess kopplingar till andra personer. Jag uppfattar problemet som att det
just är dessa kopplingar till obefintliga personer som ställer till det!
Man kan tänka sig att vid radering av person med familjehändelser, kunde dessa listas i frågerutan. Då ser man exakt hur läget är, och kan avgöra om man vill gå vidare automatiskt eller manuellt.
Förstår vi varandra nu???
LiD: Kan du härleda några av dina problem till mina funderingar?
Någon annan som har åsikter eller frågor kring detta?
[bifogad fil raderad av administratör]