Författare Ämne: Synkronisering av platsregister  (läst 29205 gånger)

gronberg76

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
    • Släktled - gör släktforskningen åt dig!
Synkronisering av platsregister
« skrivet: 2016-10-03, 12:52:09 PM »
Tack för ett mycket bra och användarvänligt program.

Jag har laddat ner version 1.2 och installerat det på två datorer. Jag har via programmets inställningar valt att spara Släktregister i en Onedrive-mapp. På så sätt har jag kunnat använda två datorer och jobba med samma släktregister. Det gick bra så länge jag var noga med att synkroniseringen var gjord.

Men, sedan testade jag platstolk för att strukturera mina källor på ena datorn. Platserna blev strukturerade precis som förväntat, en mycket smidig process. Men när jag öppnade min andra dator och skulle jobba i den insåg jag att platsregistret inte verkar ha hängt med. Jag fick också frågan om jag ville importera strukturerade platser vilket jag gjorde med resultat att jag fick en del dubbletter. Jag har vid importen både provat ersätt, slå ihop och ersätt men utan ett tillfredsställande resultat, dvs exakt samma som på min andra dator.
Jag misstänker att platsregistret inte är med i släktregistret utan att det ligger lokalt på varje dator och att det inte går att göra som jag tänkt? Eller finns det en lösning så jag kan använda två datorer och synkronisera ändringar dem emellan (alltså både anor och plastregister)?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2879
    • Visa profil
SV: Synkronisering av platsregister
« Svar #1 skrivet: 2016-10-03, 14:20:24 PM »
Platsregistret ligger lokalt i varje dator och är mappen oplc och ligger under:

WINDOWS
C:\Users\<username>\AppData\Roaming\Genney
MAC
/Users/<username>/Library/Application Support/Genney
LINUX
/home/<username>/.Genney

Om du kopierar från en dator till den andra får du ju en exakt kopia. Men jag undrar vad det är för platser som inte följer med registret?

gronberg76

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-10-03, 14:41:53 PM »
Det som hände var att jag:
1. Använde platstolk på ena datorn - funkade bra.
2. Öppnade upp min andra dator och startade upp samma släktregister (synkroniserat via Onedrive).
3. Fick upp rutan om att det fanns strukturerade platser och om jag ville importera dessa. Jag tog ja och platserna ramlade in korrekt.
3. Jag stängde programmet och synkade via onedrive.
4. Öppnade min första dator igen, öppnade släktregistret och fick då frågan om jag ville importera strukturerade platser (trots att jag inte gjort någon ändring på dator 2).
5. Jag svarade ja vilket medförde dubbletter som jag tvingades ta bort manuellt. Dessutom försvann den synkade kopplingen till flera av mina orter med mina anor. Dessa fick jag koppla tillbaka manuellt.

Skulle jag svarat nej vid frågan om import till dator nr 1?
Dessutom har min licens låst sig på ena datorn då jag avinstallerade programmet och installerade det på nytt för att försöka rensa platsregistret.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-10-03, 15:00:29 PM »
Svårt att ge nåt bra svar då det verkar ha skett något vid synkningen. Det var ju sas samma register du öppnade på första datorn om jag förstod det rätt och då borde du inte fått någon fråga alls.

Vad menar du med att licensen låst sig?

gronberg76

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-10-03, 15:02:25 PM »
Att den är ogiltig efter ominstallationen.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2016-10-03, 15:22:05 PM »
Den ska fungera nu.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #6 skrivet: 2016-10-04, 09:30:00 AM »
Jag har samma upplevelse av platsregistret. Även på en dator får jag frågan om import då jag byter mellan olika register. Jag har inte riktigt förstått vad som menas med de olika alternativen, men vid något tillfälle fick jag också dubbletter.

Det hela känns osäkert och borde kanske förtydligas, förklaras eller förbättras? En lösning vore kanske att ha Platsregistret på samma ställe som övriga databasen, så hänger den med vid byte av datorer om man har den i molnet? Annars läggs bara de redan 'aktiva' platserna i aktuellt register upp vid importen i dator 2. Förstås svårt att hitta något heltäckande när var och en har olika lösningar med och utan olika moln...
Hans Rosenlund

gronberg76

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2016-10-04, 09:33:21 AM »
Jag har nu valt att göra en kopia av platsregistret då jag byter dator. Det är mest vid resa så det är inte en större insats. Men som du beskriver Hans vore det kanske en idé att man kan själv välja var man placerar platsregistret, precis som man väljer var Släktregistret ska placeras.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2016-10-04, 12:35:02 PM »
Vill bara förtydliga att om man kopierar och flyttar sitt platsregister mellan olika datorer så förutsätter det att man använder sig av likadana släktregister eftersom kopplingarna mot de strukturerade platserna annars kan bli fel.

En av anledningarna till den aktuella lösningen, att varje register bär med sig sina strukturerade platser, är att man ska kunna få med sig platserna om man öppnar dom i Genney.

Tar gärna emot info om vilka platser som dubbleras.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2016-10-04, 15:32:01 PM »
Citera
... så förutsätter det att man använder sig av likadana släktregister ...
Skulle det då inte vara säkrare att ha det grundläggande platsregistret i samma huvudmapp som databaserna, t ex '<username>/Dokument/Genney/oplc' eller t ex 'OneDrive/Dokument/Genney/oplc' om man nu har den molnlösningen? Då skulle alla register skapade under Genney-mappen dela på samma platser utan konflikter! Det hindrar nog inte att varje databas också har en egen uppsättning som följer med vid backup och export? Svårt...

Dublett av platser tror jag det blir om man t ex i ett register lagt till någon notering i en plats, och sedan öppnar ett annat register (även i samma dator!). Då frågas om import, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar med Ersätt eller Slå ihop; hamnar då en ny Notering från grundregistret i det nyöppnade registret eller tas en bort i grundregistret eller i det nya...?

Landet Colombia (som inte har några undernivåer eller särskilda noteringa) får jag ofta upp, men förstår inte varför.
Hans Rosenlund

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2016-10-04, 16:41:52 PM »
Vill bara förtydliga att om man kopierar och flyttar sitt platsregister mellan olika datorer så förutsätter det att man använder sig av likadana släktregister eftersom kopplingarna mot de strukturerade platserna annars kan bli fel.

En av anledningarna till den aktuella lösningen, att varje register bär med sig sina strukturerade platser, är att man ska kunna få med sig platserna om man öppnar dom i Genney.

Tar gärna emot info om vilka platser som dubbleras.

Tolkar jag det rätt om varje unikt släktregister på något sätt har egna instanser av databasen för strukturerade platser? Så om man har strukturerat sina platser för släktregister A och samma platser även finns i släktregister B hur fungerar det då?

Hypotetisk fråga, ett och samma platsregister används i två olika datorer (kopieras mellan på något magiskt sätt), i dator A jobbar jag med släktregister A och samtidigt har jag släktregister B öppet i dator B. Hur blir det då med platsregistret?

Nästa gång (imorgon) så jobbar jag ånyo med två datorer men tvärtom dvs släktregister B i dator A och register A i dator B (jag har även en magisk replikering av släktregistren), vad händer då med platsregistret?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2016-10-04, 18:44:41 PM »
Utan att bli för teknisk har varje släktregister har en koppling till det specifika registrets strukturerade platser.

När man öppnar eller importerar släktregistret i Genney kontrolleras platserna mot det aktuella platsregistret och om det finns en plats som stämmer överens accepteras den. Är den nästan identisk, t.ex. olika noteringar, får man frågan om ersätta eller slå ihop.

Har man accepterat att importera platser som inte tidigare finns adderas dom till platsregistret.

Släktregistren innehåller bara de egendefinierade platserna, inte hela platsregistret.

Jobbar man t.ex. med två olika datorer med samma register, typ molntjänst, och du lagt till platser på ena datorn kan platserna importeras när du öppnar dom i den andra.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2016-10-04, 20:38:20 PM »
I mitt huvudregister har jag platsen Köpenhamn, Hovedstaden, Danmark.
Jag har också ett litet testregister där samma plats förekommer (på samma dator, så vi behöver inte blanda in molnet i diskussionen!).
När jag växlar mellan dessa register har jag hela tiden fått upp frågan om import av denna plats.
Jag har testat med Hoppa över, Slå ihop och Ersätt, men ingen av dessa åtgärder har hjälpt. Varje gång har jag fått samma fråga.
I testregistret har jag bara haft en persons händelse registrerad på Köpenhamn, i huvudregistret har alltså denna dublett-plats varit tom.
Jag ändrade slutligen personens i testregistrets platsdefinition till dubbletten (=huvudregistrets) Köpenhamn och sparade.
Nu får jag inte längre frågan!
Det måste ha varit olika ID på Köpenhamn i de två registren, och dessa har inte kunnat synkas oavsett vilket alternativ jag valt vid importen.

Så vad menas egentligen med;
Slå ihop: Blir det en kombination mellan den grundläggande platsdatabasen och det aktuella registrets, och var sparas då denna plats? Om koordinaterna skiljer något, vilken variant har företräde?
Ersätt: Ersätts registrets platsdata med den grundläggande platsdatabasens eller tvärtom?

Jag är inte helt säker på att detta fungerar helt 100%, oavsett vad som är tänkt!? Det är ju viktigt att man vet vad man gör, annars kan det få rätt tråkiga följder.
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2016-10-05, 08:00:16 AM »
Jag fick samma problem som Hans (slå ihop eller ersätt), men det var inom ett register.

Det berodde på att EN bokstav i platsnamnet versal på ena stället och gemen på andra.
Exempel:
Storgatan 1 A, Staden.
Storgatan 1 a, Staden.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2016-11-06, 19:02:20 PM »
Jag har mitt släktregister i molnet (OneDrive).

I Dator 1 har jag nu justerat rätt många platsnamn; jag har generellt tagit bort mellanslaget mellan alternativa hemmansnummer, så att t ex:
  • Gränum  1 (48) har blivit Gränum  1(48)
  • Gränum  2 (49)  har blivit Gränum  2(49)
  • ... 
  • Gränum 13 (60) har blivit Gränum 13(60)
På de flesta av dessa platser har jag händelser registrerade, men inte alla.

Nu behöver jag öppna mitt register i Dator 2. Då kommer jag väl att få en massa frågor om att uppdatera den platsdatabas som ligger lokalt i den datorn?

De händelser som nu har t ex Gränum 1(48) som plats, kommer då att generera en ny plats i den lokala platsdatabasen i Dator 2. Däremot kommer registret inte att föra med sig platser som inte har några händelser registrerade. Det innebär att platser med händelser kommer att dubbleras på Dator 2, så att t ex Gränum  1(48) tillkommer medan Gränum  1 (48) samtidigt ligger kvar utan anknutna händelser. Om inga händelser varit knutna till t ex Gränum  2(49) kommer den inte med i den generella platsdatabasen i Dator 2. Om jag i denna dator vill registrera en händelse där, måste jag alltså skapa den platsen igen! Jag måste också manuellt radera alla gamla versioner av mina platser...

För att lösa problemet, uppfattar jag att jag manuellt måste kopiera hela platsdatabasen (oplc-mappen) från Dator 1 till Dator 2 innan jag öppnar registret där? Det är inte en operation som man gärna ger sig på, även om man är någorlunda datorkunnig!

Eller har jag missuppfattat; finns det ett bättre sätt??? Skulle gärna få ett gott råd innan jag går vidare...

Jag har tidigare hävdat (och vill nog fortfarande hävda), att platsdatabasen bör ligga under samma övergripande Genney-mapp som registret. Då finns den ju tillgänglig, oavsett vilken dator du öppnar dina register på. Att sedan varje register har inbyggda "dubbletter" av de platser som används, och som följer med vid olika exporter, bör väl inte komma i konflikt med den generella platsdatabasen – oavsett var den ligger?
Hans Rosenlund