Författare Ämne: Fältet "Etikett"  (läst 4572 gånger)

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
Fältet "Etikett"
« skrivet: 2016-10-15, 14:59:01 PM »
Jag är osäker på fältet "Etikett", är tanken att etiketten ska komplettera eller ersätta händelsens namn (t ex Bosatt)?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2910
    • Visa profil
SV: Fältet "Etikett"
« Svar #1 skrivet: 2016-10-15, 19:58:59 PM »
Fältet etikett är i mitt tycke överkurs och kanske överflödigt.
Men eftersom det finns i gedcomstandarden har det lagts till.
Det är en ytterligare definition av händelsetypen.
Etikett liksom adress är något man sällan använder och har därför placerats i underkant.

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-10-15, 20:21:57 PM »
Tack då fick jag svaret på adress som jag funderat över och "glömmer bort" lika fort  ;)

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-10-16, 15:39:50 PM »
Tack! Jag har lätt för att bli exalterad över tillgängliga funktioner, men då verkar det bättre att lägga kompletterande information som notering.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #4 skrivet: 2016-10-18, 16:57:35 PM »
Jag har också funderat över dessa fält, men har hittills inte funnit någon vettig användning. Om man konsulterar GEDCOM-standarden, är definitionerna:

Etikett:
Citera
TYPE {TYPE} A further qualification to the meaning of the associated superior tag. The value does not have any computer processing reliability. It is more in the form of a short one or two word note that should be displayed any time the associated data is displayed.
Alltså en kort, underliggande bestämning som visas tillsammans med händelsen. I Biografin läggs etiketten till Händelsen, se bifogad bild. Den kommer med i rapporter, men syns inte i sammanställningen under fliken Visningsläge, eller i personens popup i diagrammet. Väljlistor byggs efterhand med inlagda förval, så att varje händelser har en egen lista; dvs om man skrivit Nöddop under Dop, så kommer detta inte upp i listorna över Född, Död mm.

Adress:
Citera
ADDR {ADDRESS} The contemporary place, usually required for postal purposes, of an individual, a submitter of information, a repository, a business, a school, or a company.
Alltså en modern adressuppgift. Verkar inte vara tänkt att knytas till händelser, mera personer/institutioner? Kan kryssas för i avancerat urval i rapporter, och syns under fliken Visningsläge och popupen. 

Det verkar inte gå att söka, filtrera eller göra registerutdrag på dessa fält.

Så för min del (även om jag också lätt blir exalterad) tänker jag nog också undvika dessa fält, särskilt Etikett.

[bifogad fil raderad av administratör]
Hans Rosenlund