Författare Ämne: Återställning  (läst 3768 gånger)

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
Återställning
« skrivet: 2016-10-19, 02:01:38 AM »
Jag klantade till det ??? och råkade starta Genney med samma släktregister i min bärbara som tydligen redan var öppet i min stationära (den var i strömsparläge) vilket jag totalt hade glömt bort. Problemet verkade dock komma första när jag stängde Genney i den bärbara (utan att spara) varvid OneDrive påpekade att det redan var ett antal filer öppna så den sparade alla öppna filer med ett tillägg av datornamnet i filnamnet.

Jaha, tänkte jag. Blir till att göra en återställning så är väl problemet ur världen. Helt rätt, själva återställningen gick smärtfritt och Genney startade fint och det gick bra att öppna släktregistret.

Nu till min(a) fråga(or),

- Jag antog att vid en återställning så raderades de kataloger och innehåll som skulle återställas för aktuellt släktregister vilket icke verkar vara fallet. De filer som fanns i backupen skrevs ner på sin rätta plats och lämnade kvar alla "OneDrive-döpta" filer, hade det rätta i mitt fall varit rätt att först radera den mappen som innehåller släktregistret innan återställningen. Hur är det tänkt att fungera?

Vid en återställning ansåg jag (och anser fortfarande) att samtliga mappar som återställs skrivs över/raderas i samband med återställningen. Om jag nu har fått några filer i min släktskapsregistermapp infekterade av något styggt virus som har skapat ett antal "osynliga" filer mm då vill jag ju att dessa försvinner vid en återställning. Dåligt exempel jag vet  :-[ men det bästa jag kom på just nu.

- Hur återställer jag mitt släktregister så att de filer som är felaktiga i log och seg0 och kanske andra kataloger raderas?

- Om jag startar Genney, öppnar ett register och sedan direkt avslutar Genney så borde det i min perfekta värld inte ändras något innehåll i några filer (möjligtvis kanske en logfil). Men när jag sedan listar ändrade filer så är det ju en rejäl bunt filer som ändrats i katalogen seg0 och några enstaka i katalogen log. Varför blir det så? I min enfald så har jag inte gjort någon ändring i registret. Eventuellt är jag ute efter att öppna ett släktregister i "read-only"...

Det blev lite sent och jag borde förmodligen skriva det här i piggare tillstånd men hoppas ni förstår mina tankar  :)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Återställning
« Svar #1 skrivet: 2016-10-19, 12:23:46 PM »
Jag måste undersöka det närmare men det är möjligt som du säger att om mapp-strukturen redan finns så skrivs den över.

Vissa värden skrivs till databasen av Genney när du öppnar ett register och jag är osäker men det mycket väl hända att även databasen gör det.

Är det för att du inte vill att OneDrive ska "vakna"?

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: Återställning
« Svar #2 skrivet: 2016-10-19, 14:17:14 PM »
Bra, då väntar jag med att manuellt städa upp med risk att något går snett.

Egentligen ser jag inget direkt behov just nu av det var mer en liten vision.