Författare Ämne: Hur söker man på källors trovärdighet?  (läst 3639 gånger)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Hur söker man på källors trovärdighet?
« skrivet: 2016-11-29, 18:53:24 PM »
Jag vill exportera den del av mitt register till DISBYT. För att undvika "rundgång" i tvivelaktiga data, vill jag då ta ut de händelser som inte bygger på mindre trovärdiga källor. Kan jag få till ett sådant urval? Helst ska händelser som är tveksamma uteslutas, men det är också acceptabelt att utesluta personer som hänvisar till sådana. Kan inte hitta en metod för detta i Sök.
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Hur söker man på källors trovärdighet?
« Svar #1 skrivet: 2016-11-29, 20:14:44 PM »
Du kan göra ett urval baserat på källornas trovärdighet vid gedcomexport.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Hur söker man på källors trovärdighet?
« Svar #2 skrivet: 2016-11-29, 23:18:09 PM »
Vad jag kan se i resultatet av gedcom-exporten uteblir bara källhänvisningen, inte själva händelsen – vilket var det jag var ute efter. Och om en person inte har några händelser som uppfyller mini-kriteriet, skulle jag gärna vilja välja att utesluta den personen som helhet ur exporten.

Just när det gäller DISBYT, anges där inga källor alls – därför gör det ju ingen skillnad om själva källhänvisningen utesluts i inlämnat material. Däremot skulle man förstås kunna tänka sig att be dem utesluta händelser/personer utan källhänvisning, eller med hänvisning till just DISBYT!

Det skulle också vara bra att kunna ställa en default-nivå per källa, så att alla nya hänvisningar ärver denna egenskap. För t ex DISBYT skulle jag då sätta Opålitlig som default, och sedan manuellt kunna justera upp det för vissa mera pålitliga uppgiftslämnare.
Hans Rosenlund