Författare Ämne: Genney visas 10 dec 2016 Solna  (läst 6363 gånger)

salgo60

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • Wikitree
Genney visas 10 dec 2016 Solna
« skrivet: 2016-12-06, 09:17:56 AM »
10 december 2016 10:00 - 15:00 Anderstorpsvägen 16, 171 54 Solna, Sverige

http://www.genealogi.se/kal/slaktforskningsprogram-1

Vore kul om Genney representanter dyker upp och man kan prata med dom

Hlsn
Magnus
Magnus Sälgö
Stockholm, Sweden
Wikitree
Blog
Youtube

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Genney visas 10 dec 2016 Solna
« Svar #1 skrivet: 2016-12-06, 12:30:11 PM »
Jag kommer vara där och presentera Genney.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Genney visas 10 dec 2016 Solna
« Svar #2 skrivet: 2016-12-07, 08:51:31 AM »
Heja, Genney!  ;D
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 420
    • Visa profil
SV: Genney visas 10 dec 2016 Solna
« Svar #3 skrivet: 2016-12-09, 13:21:39 PM »
Kanske filma presentationen och lägga ut den på YouTube?

salgo60

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • Wikitree
SV: Genney visas 10 dec 2016 Solna
« Svar #4 skrivet: 2016-12-11, 09:01:54 AM »
Film kommer nog att finnas via Genealogiska föreningen nästa vecka. Dock brukar dom bara vara åtkomliga för medlemmar...

Enormt kul att se Genney och lite andra släktforskningsprogram.
Magnus Sälgö
Stockholm, Sweden
Wikitree
Blog
Youtube

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 420
    • Visa profil
SV: Genney visas 10 dec 2016 Solna
« Svar #5 skrivet: 2016-12-12, 12:21:51 PM »
Hur var Genney gentemot konkurrenterna vid presentationen?

salgo60

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • Wikitree
SV: Genney visas 10 dec 2016 Solna
« Svar #6 skrivet: 2016-12-12, 13:22:24 PM »
Hur var Genney gentemot konkurrenterna vid presentationen?

Jag tycker Genney är helt magiskt bra och har blivit det på kort tid så jag är lite färgad plus data nerd.

Tycker man kan lite förenklad kan dela in programvarorna i två grupper:
  • Dom som inte har moderna gränssnitt
  • Dom som är gjorda för 2016 idag

Jag tittade inte på alla men tycker att program som Holger etc. är alldeles föråldrade och saknar grundläggande funktioner. Sedan finns Gramps som känns trevligt och öppet och modernt men har hört några negativa ord om det....
De som stack ut tyckte jag var Genney och MacFamily.

Genney som jag har men inte kör aktivt
  • Enormt trevligt med svensk programvara
  • Modernt gränssnitt och mycket duktig/aktiv utvecklare
  • Spännande koppling till händelser, kartor etc. dvs. det är helt rätt gjort
  • Finns på Mac / PC ....
  • Mycket aktivt användarforum på svenska


MacFamily Tree
  • Enbart Mac
  • Modernt gränssnitt
  • Finns som mobil app
  • Man kan jobba ihop
  • Kan publicera till en WEB om jag förstod rätt


MacFamily screendumps
« Senast ändrad: 2016-12-12, 13:45:25 PM av salgo60 »
Magnus Sälgö
Stockholm, Sweden
Wikitree
Blog
Youtube

xkjell

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: Genney visas 10 dec 2016 Solna
« Svar #7 skrivet: 2016-12-12, 14:17:02 PM »
Intressant!
Jag är oxå förtjust i Genney och använder det som huvudprogram. Som Mac-användare tycker jag MacFamily Tree har uppenbara fördelar när det gäller enkelhet i synkning. Publicering i form av webb och bok funkar oxå bra på denna plattform.

salgo60

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • Wikitree
SV: Genney visas 10 dec 2016 Solna
« Svar #8 skrivet: 2016-12-12, 14:33:47 PM »
Jag är oxå förtjust i Genney och använder det som huvudprogram. Som Mac-användare tycker jag MacFamily Tree har uppenbara fördelar när det gäller enkelhet i synkning. Publicering i form av webb och bok funkar oxå bra på denna plattform.

Jag är lite utan släktforskningsprogram. Har hamnat på Wikidata och sitter och markerar upp 500+ gravar med kopplingar till Norra Kyrkogården vilket känns som framtidens sätt att släktforska ;-)

Har mitt träd just nu på Wikitree vilket är spännande eftersom det är en wiki och öppen för alla men tyvärr så saknar den lite grundläggande struktur men det finns en del intressanta DNA funktioner. För mig känns det lite 80-tal att sitta och släktforska för sig själv och skall man göra DNA släktforskning så måste man jobba ihop se min recension av Peter Sjölunds DNA bok

Hlns
Magnus Sälgö
Stockholm
WikiTree Sälgö-1
Blog

Ps. Köpte MacFamily just som program och app för att förstår vad den har....
Tyvärr så finns det lite för mycket med brister i GEDCOM för att man skall flytta runt sitt data....
 
Magnus Sälgö
Stockholm, Sweden
Wikitree
Blog
Youtube

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Genney visas 10 dec 2016 Solna
« Svar #9 skrivet: 2016-12-12, 16:24:54 PM »
Magnus; tack för recension av programvisningen. Jag har också publicerat en liten reflektion i samma anda ("Modernt"–"Klassiskt" –"Omodernt" gränssnitt, avancerade funktioner, operativsystem mm), se http://hans.alltidhult.se/cms/index.php/slaktforskning/slaektforskarprogram. Det finns ju många personliga preferenser och krav. För min del håller jag med om att för Windows är Genney överlägset, även om det är i sin linda och kan/kommer att utvecklas efterhand. Mac använder jag inte, men har en känsla av att flera program är mera flashiga än funktionella!?


Din recension av DNA-forskningen är också intressant; dålig respons från träffar, inget publicerat träd etc. Nytt tänk är nödvändigt - helt rätt! Men jag tror att de flesta av oss släktforskare gärna har full koll på vår forskning, vilket idag betyder att man kör själva hantverket i sin egen miljö. Sedan kan man dela på nätet, få synpunkter mm. Men här finns potential för förbättringar...
Hans Rosenlund

salgo60

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • Wikitree
SV: Genney visas 10 dec 2016 Solna
« Svar #10 skrivet: 2016-12-12, 16:50:20 PM »
>> Nytt tänk är nödvändigt - helt rätt! Men jag tror att de flesta av oss släktforskare gärna har full koll på vår forskning

Tanken är nog god men du har inte koll på 10000 personer.... du måste sammarbeta. Vi har idag ca. 1000 personer som är Ättlingar till Hans Stockhaus på WikiTree


Det scenario jag ser framför mig är det som kallas den semantiska web:en och ett frågespråk SPARQL ==> det stödjer att du kan skicka dina frågor till ex. WIkidata som skickar tillbaka ett sök set till nästa ställe etc...

==>
Att har du gjort DNA tester och vet att du har träff med 400 personer på kromosom nummer 5 segment xxx så skulle du kunna skicka iväg en fråga
  • Hitta alla personer hos FTDNA som har detta segment samma som mitt större än 7cM
  • Hitta dessa personers släktträd med alla dom har blodsband till
  • Kolla vilka källor dessa personer har i sina släktböcker ex. Arkiv Digitals AID
  • Returnera de personer som finns i samma släktbok men inom 20 sidor från någon ättling i mitt släktträd


Datorer blir snabbar hela tiden och "smartare" jmf med vad som hänt dom sista 100 åren det här stannar inte upp. Var i förra veckan med 17 000 personer i Helsingfors på SLUSH 2016 och tog del av att det aldrig funnits mer möjligheter än det gör nu se video Steve Jurvetson & the Big Think. Geneology kommer att förändras att sitta med lokala kopior av släktträden känns ungefär som Johan Bure gjorde på 1500 talet..... ;-)

Jag har lekt en hel del med Göran Runfeldts DNA verktyg https://dnagen.net/ men det visar ju bara hur födelse och dödsorter överlappar varandra.... men det är ett steg i rätt riktning.... måste bli enklare att jobba ihop och söka....



Video
« Senast ändrad: 2016-12-13, 00:35:47 AM av salgo60 »
Magnus Sälgö
Stockholm, Sweden
Wikitree
Blog
Youtube