Författare Ämne: Rätta stavfel  (läst 5461 gånger)

TommyB

• Full Member
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
Rätta stavfel
« skrivet: 2016-12-18, 14:06:06 PM »
Hur rättar man lättast ett stavfel i detaljer i mitt fall "Dödsorsak" felstavningen är kopplat till flera personer, så det skulle vara galant att kunna göra det en gång för alla.

//Tommy

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Rätta stavfel
« Svar #1 skrivet: 2016-12-18, 16:12:21 PM »
Under Hantera - Faktauppgifter kan man redigera egna händelsetyper men inte attribut, som t ex dödsorsak. Det hade varit bra att kunna rätta sådana, och det gäller även t ex Utbildning, Titel, och Yrke. De två sistnämnda kan man ju filtrera fram i Personlistan under Objekt, och då kan man se vilka personer som är knutna till dessa och rätta en och en. Men för dödsorsak kan man bara se antal personer i Registerutdrag, inte vilka. Och man kan inte heller redigera texten där.

Så lite flera funktioner under fliken Hantera hade varit önskvärt!

Den 'nördiga' metoden är att exportera hela registret till en GEDCOM-fil, söka/ersätta alla felaktigheter i en textredigerare och sedan importera filen igen...
« Senast ändrad: 2016-12-19, 08:04:19 AM av Hans »
Hans Rosenlund

TommyB

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-12-18, 17:51:42 PM »
Tack Hans!

Tog tipset med  den "nördiga metoden" letade upp personerna i GEDCOM-filen men gjorde ändringen i Gennys biografifönster. Gick hyfsat fort smärtfritt.
Lite fler val i sök och ersätt text är önskvärt.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-12-19, 09:05:02 AM »
Har man inte så många kan man ju också söka upp de som har dödsorsaken och redigera personerna.

Jag har noterat önskemålet.
« Senast ändrad: 2016-12-19, 09:06:42 AM av Administrator »

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-12-19, 09:20:48 AM »
OK!
Det går att söka på Text för Dödsorsak, det hade jag inte insett. Rätt 'onördigt' :) , såvida det inte är alltför många att åtgärda.
Och när man rättat allt, och alltså inte har flera kopplingar till det felstavade attributet, så försvinner det från listan. Möjligen behöver man starta om registret för att det ska 'bita'?
Tack för hjälpen!
Hans Rosenlund

TommyB

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2016-12-19, 09:52:20 AM »
Admins tips är ju helt OK att rätta till felskrivningen om det inte finns på för många ställen.
Hur kunde jag missa att det gick att göra så, skyller på trötthet.  ;)

Hans!
När det sista attributet är rättat så har det försvunnit från listan, ingen omstart behövs.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2016-12-19, 10:03:02 AM »
Tommy: Bra att det försvann av sig självt! Jag har erfarenheten att man ibland får klicka runt lite för att olika saker ska uppdateras helt, i värsta fall får man starta om programmet eller stänga och åter öppna arkivet. Men sådana små olägenheter bearbetas ju efterhand i och med uppdateringarna.

Lite trött är man ju ibland efter långt forskande, men det finns ju så oerhört många inställningar och  alternativ i programmet, så det är ibland svårt att hitta. Och när man jobbat med ett enklare program tidigare, inser man först inte alla möjligheter som finns i Genney.

Tur att vi får så bra support!
Hans Rosenlund

TommyB

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2016-12-19, 11:19:21 AM »
Hans: Tur att vi får så bra support!

Instämmer helt  :)