Författare Ämne: Hantera publik och privat information för samma händelse?  (läst 1420 gånger)

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
Hantera publik och privat information för samma händelse?
« skrivet: 2017-04-24, 18:08:14 PM »
Jag har en händelse som jag vill göra publik. En del av noteringarna vill jag också ha publik, men en del vill jag behålla privat pga dess känsliga karaktär. Hur kan jag hantera detta i Genney? Jag kan bara se att man kan göra hela händelsen publik eller privat – inte enskilda delar av den. Det känns inte rätt att behöva dubblera händelsen; en publik med allmän text och en privat med extra text...
I MinSläkt finns två flikar under Notering; allmänna och konfidentiella, så det bör väl gå att hantera enligt GEDCOM-standarden?
Hans Rosenlund

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Hantera publik och privat information för samma händelse?
« Svar #1 skrivet: 2017-04-25, 07:22:06 AM »
Att objekt är privata eller publika liksom konfidentiella noteringar eller anmärkningar är inget som ingår i gedcom-standarden utan är ett sätt för programmet att märka delar som går att undanhålla från export.

Som det är nu går det att göra personer, familjer och faktauppgifter privata/publika. Förutom det finns anmärkning för person som fungerar på liknande sätt.

Man skulle kunna tänka sig att det gick att göra fler objekt privata/publika men frågan är var man skulle sätta gränsen.

En variant som skulle kunna vara flexibel är att ha möjlighet att märka upp fri text själv, t.ex. [[Privat stycke]]. Nackdelen är att funktionen inte är uppenbar att använda och fördelen är att det inte tillkommer ytterligare funktionselement och att texten kan stå i den publika texten.

I nuläget är alternativet anmärkning eller en händelse till.