Författare Ämne: Muspekaren låst på laddning  (läst 2018 gånger)

ÅkeH

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
Muspekaren låst på laddning
« skrivet: 2017-08-12, 00:30:47 AM »
Ibland när jag startar Genney (var 4-5 gång) så låser sig pekaren i laddnings-läge, alltså den snurrande cirkeln. Om jag använder pilarna för föregående eller nästa sida så försvinner problemet, men bara i trädet. I biografin och i menyfälten kvarstår problemet. Programmet funkar dock som vanligt, jag kan fortsätta att jobba om jag inte störs av att pekaren är fel. Stänger jag av programmet och startar om så är allt som det ska igen.

Använder PC, Win 10 64 bit.

Vet just nu inte om jag kan återskapa det här medvetet, men jag återkommer om jag hittar någon sorts system eller samband.
(F.d. Waiter)

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Muspekaren låst på laddning
« Svar #1 skrivet: 2017-08-15, 18:50:54 PM »
Jag råkade just ut för samma fenomen – för första gången någonsin!  :(  Kör också Win10/64.

Det är bara familjeträdet som återfår den vanliga pilen efter den manöver som Waiter beskriver, i övriga träd hänger snurran kvar. Alla Hjälp-tips vid knappar och flikar inaktiveras också av snurran.

Det räcker att stänga arkivet och öppna det igen (man behöver inte starta om hela Genney) för att återfå normal funktion. Men det är irriterande ändå...
Hans Rosenlund

TommyB

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Muspekaren låst på laddning
« Svar #2 skrivet: 2017-08-18, 21:25:01 PM »
Det händer även i Linux Ubuntu versionen.
Snabbaste sättet är att stänga släktregistret och öppna det igen.

ÅkeH

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
SV: Muspekaren låst på laddning
« Svar #3 skrivet: 2017-08-18, 22:38:39 PM »
Jag överdrev nog när jag sa var 4-5 gång, för det har inte hänt sedan jag postade inlägget.

När det hände mig så höll jag tillfälligt på att växla mellan två olika släktregister för att göra en plansch. Kan det ha med det att göra?
(F.d. Waiter)

TommyB

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Muspekaren låst på laddning
« Svar #4 skrivet: 2017-08-18, 23:21:02 PM »
Min reflektion är att det inträffar när jag väljer "Hoppa över säkerhetskopiering" vid  avslut.