Författare Ämne: Källförteckningen  (läst 6306 gånger)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Källförteckningen
« skrivet: 2017-08-14, 16:33:45 PM »
Här man arbetar i ett arkiv bygger man ju upp en tillhörande källförteckning. Denna är, till skillnad från Platsregistret, inte en självständig databas som man kan exportera och sedan importera till ett annat arkiv.

När jag t ex kollar upp DNA-träffar skapar jag ett nytt, temporärt arkiv, där jag lägger in personen och dess anor för att se om jag kommer någon vart. Detta för att inte skapa små "öar" i mitt huvudarkiv, men om jag får en intressant träff vill jag ju gärna införliva det nya trädet via gedcom.

När jag bygger upp det temporära arkivet använder jag många källor som jag redan registrerat i huvudarkivet, t ex Sveriges Dödbok, Sveriges Befolkning 1970 etc... För att slippa skriva in alla detaljer, ev förvaringsplats mm – och för att undvika dubbletter vid gedcom-importen och efterföljande "städarbete", skulle det vara praktiskt om man kunde jobba mot samma källförteckning som i huvudarkivet.

Jag efterlyser alltså en liknande uppbyggnad och export-/importfunktion som för Platsdatabasen, och en synkning mot existerande källor vid import. Eller finns det redan ett smart sätt att hantera detta?

PS: Även yrken, titlar och dödsorsaker blir ju "nollade" när man börjar på ett nytt arkiv, men de är ju så oändligt mycket enklare att justera när man slår samman flera arkiv!
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Källförteckningen
« Svar #1 skrivet: 2017-08-16, 13:09:43 PM »
Genney skulle gärna innehålla en lista på:

Namnet på många olika CD-skivor
De källor man får via internet som "Sveriges befolkning 1950" (och 1960).
Alla kyrkböcker i Sverige

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-08-16, 15:17:47 PM »
Jag har kollat lite vad som händer med källorna vid import av en gedcom till ett arkiv. De källor som importeras visas som dubbletter i de fall källan redan finns i det ursprungliga arkivet. För att kunna sammanfoga dessa i källhanteringen, krävs att de är identiskt lika i alla specifikationer (förkortning, titel, författare, utgivning, förvaringsplats, text, kommentar media)! Det kan bli ett drygt arbete att få detta att stämma till 100% för ett antal importerade källor.

En lösning vore att kunna flytta alla källhänvisningar (inklusive användarna) från den ena till den andra dubblettkällan, och därefter radera den tomma källan. En förutsättning är då att man kan markera och flytta flera/alla hänvisningar på en gång. Idag går det inte; man kan bara kopiera/klistra in enstaka hänvisningar, men användarna följer inte med. Användarna kan inte flyttas alls i denna lista (man måste då dubbelklicka och byta källa i varje enskilt fall).

En annan möjlighet skulle vara att införa en dubblettkontroll liknande den för personer, där man väljer vilken variant som ska vara dominant vid sammanfogningen och vilka av den andras uppgifter som ska sparas. Detta alternativ är tidsbesparande jämfört med ovan.

Helst skulle man kunna exportera källorna (men troligen inte hänvisningarna) för import och användning i nya arkiv och av andra användare. Då borde dubblettproblemet bli minimalt vid import, men de ovan föreslagna verktygen behövs ju ändå!

------------
UPPTÄCKT BUGG: När jag sammanfogat två källor med specificerad förvaringsplats, ligger det kvar en tom Användare (=källa) med det ena källnumret i listan i förvaringsplatsen. Den finns inte i källförteckningen och den går inte att ta bort, inte ens vid omstart av programmet. Enda möjligheten är att dubbelklicka den i listan och ge den ett fiktivt namn, sedan radera den från källförteckningen - men det är lite för svårt...
Hans Rosenlund

MartinB

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
« Svar #3 skrivet: 2017-08-16, 21:01:37 PM »
Det borde väl vara möjligt att exportera ett arkiv till GEDCOM, rensa GEDCOM-filen manuellt så att endast källorna finns kvar, och importera dessa till ett annat arkiv.
« Senast ändrad: 2017-08-17, 09:42:45 AM av MartinB »

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-08-17, 13:34:27 PM »
... rensa GEDCOM-filen manuellt så att endast källorna finns kvar ...
Jo, det verkar fungera, men är ju inte något man gärna ger sig in på som vanlig användare!  :-\  Och hur hanteras eventuella konflikter med källnumreringen (de benämns Sxxx) vid importen?

I Genneys gedcom-export kan man ju också välja bort alla uppgifter förutom källor, men då får man ett nytt register med en massa <Namnlös>-individer! Om man gör ett urval på ingen, en eller ett fåtal individer, får man bara med de källor som är kopplade till just dessa.

Det bör ju vara rätt enkelt att i Genney skapa ett alternativ med export av "Enbart alla Källor". Men nästan lika enkelt borde det väl vara att skapa en Export/Import-funktion med ett par knappar i menyhuvudet, liksom för Platser?
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-08-17, 14:12:14 PM »
De källnummer du refererar till är unika id och behålls men om det blir en konflikt får de nya id.

Att bara kunna exportera källor låter som en bra idé och skulle kunna gälla även vissa andra objekt. Det noteras som förslag.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-08-17, 14:59:28 PM »
För sammanfogning av Källor kunde man tänka sig ett kryssalternativ, där sammanfogningen bara baseras på Förkortningen (Kortnamnet). Titel, författare, utgivning, text, kommentarer och media skulle då också sammanfogas och eventuellt kunde dubblering då uppstå. Detta borde dock vara ett mindre jobb att rensa. Svårare att lösa är konflikter för Förvaringsplats, där endast ett val är möjligt. Önskeläget vore en valmöjlighet vilken version av varje uppgift som ska gälla, som i dubblettkontrollen för Personer.

Det skulle också vara önskvärt att kunna få ut en logg över alla typer av Sammanfogningar. Då får man en hint om vad man bör efterkolla.
Hans Rosenlund