Författare Ämne: Fosterföräldrar  (läst 4739 gånger)

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Fosterföräldrar
« skrivet: 2017-08-21, 18:41:52 PM »
Kan man koppla t.ex befintlig farbror med familj som fosterföräldrar?
Går det då att få med båda familjerna i släkttavlan?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Fosterföräldrar
« Svar #1 skrivet: 2017-08-21, 19:07:19 PM »
Hmm, sitter just och grunnar på representation av fosterföräldrar i släktdiagrammet, Xkjell!

Först svar på din fråga: Att koppla befintligt par som fosterföräldrar gör man genom att lägga till befintliga föräldrar och sedan definiera dem som fosterföräldrar i listan.

Sedan mitt problem: Om man lägger in fosterföräldrarna först och därefter de biologiska föräldrarna, så visas det första föräldraparet som default i familjediagrammet – man ser alltså inte de biologiska föräldrarna till den person man valt (se bild 1)!

Om man däremot väljer en förälder eller fosterförälder ser man barnet  på rätt sätt (markerad med F som fosterbarn) i var och en av vyerna (se bild 2 och 3).

Det verkar alltså som att det är den första familjen som visas som default. I hjälpfilen visas upp-/ner-pilar som jag antar ska kunna ändra ordningen (se bild 4), men de finns inte i nuvarande version av programmet.

Att kunna ändra ordningen i familjestrukturen skulle alltså vara önskvärt. Då kan man välja vilken familj man vill se som default. Normalt vill man troligen visa de biologiska föräldrarna. Men nu inställer sig ytterligare ett problem: det är i programmet helt möjligt att skapa flera biologiska förädrar (se bild 5)!!! Detta kan inte vara ett realistiskt scenario, så här måste det nog läggas in en spärr!

Det hade varit elegant om man, liksom för flergifte, på något sätt kunde visa både biologiska och fosterföräldrar samtidigt i familjediagrammet, men jag vet inte exakt hur man skulle göra detta på ett överskådligt sätt. Kanske åtminstone en markering/länk som visar att det finns flera föräldrapar?

[bifogad fil raderad av administratör]
Hans Rosenlund

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-08-21, 23:26:37 PM »
Tack för inlägget. Testade lite själv i den miljö som "mitt" fosterbarn är i, dvs. som fosterbarn hos sin farbror.
Personen kom upp på två ställen i familjefönstret med  F på barnet under farbrodern. Så långt väl, men om jag vill göra en släktplanch där båda familjerna syns så finns det inget alt. för att få med båda fam. och då med t.ex streckad bindning till fosterförälder. I planchen syntes inte F om man utgick från farbrodern och inget streck till fosterdottern.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2017-08-22, 00:07:02 AM »
Vidare i logiken kring familjebildningar:

I fallet samkönat äktenskap ändras Make/Maka i familjefliken till Partner (se bild 1). Bra!

För att komplicera fallet är barnet i mitt exempel biologisk dotter till den ene och adopterad av den andre, vilket programmet också hanterar snyggt. Ett /A (= adopterad av förälder 2) visas i barnets ruta i familjediagrammet.

Men i barnets familjeflik (bild 2) definieras fortfarande en Far och en Mor (båda män i detta exempel). Här borde titlarna följa relationstypen; i detta fall Far för biologisk fader och Adoptivfar (som det korrekt skrivs i rapporten Anor) för den man som adopterat barnet.

Sedan kan man fråga sig vad en familj är; det finns (nästan) alltid en biologisk far och mor, och dessa kan man ju betrakta som "genealogisk" föräldrafamilj. Genney hanterar ju olika status för deras förhållande, så det betyder inte att man definierar något giftemål. Sedan kan de utvecklas i olika relationer, men parets biologiska knytning till barnet kvarstår ju ändå. Hur ska man tänka här?

Jo, det kan ju bli nästan hur komplicerat som helst! Och svårt att illustrera i olika diagram, men som xkjell är inne på; lite streckade linjer som för anförluster kanske är möjligt? Tål att tänka på!

[bifogad fil raderad av administratör]
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-08-24, 10:29:26 AM »
Hur en familj "kan" se ut definieras i mycket av gedcom-standarden som ju är gjord efter ett "traditionellt" tänk med vigsel mellan man och kvinna.
Jag såg någonstans att det var tre personer som hade gift sig (tillsammans) och det finns säkert andra undantag som ställer till det.

Det kommer en del förändringar i v2 som berör detta med icke-biologiska relationer.
« Senast ändrad: 2017-08-24, 10:35:14 AM av Administrator »