Väl dokumenterade Källor är viktiga i släktforskningen! Möjligheter och problem att bygga upp och använda en bra Källförteckning har diskuterats i tråden
http://genny.se/forum/index.php?topic=488.0. Här vill jag ta upp några frågor om hur källorna redovisas och hänvisas till i Genneys rapporter. Här använder jag Personakt som exempel.
När Källor läggs in i Genney kan de ges flera specifikationer:
Förkortning [det man ser i källistan i programmet], Titel, Författare, Utgivning (ort:år), Förvaringsplats, Text i källan, Kommentar, Media. Se bifogad bild.
Om man redigerar Genneys rapporter kan man välja mellan de två vanligaste vetenskapliga systemen:
- Oxford: En fotnotssiffra hänvisar till en förteckning, vilken man i Genney kan välja att lägga sist (default i programmet) eller efter varje person.
- Harvard: Hänvisningen består här normalt av författarens efternamn, samt publikationens årtal plus eventuellt sida, ex (Svensson 1993, 258). Källförteckningen läggs sist (ej default, måste kryssas i Genneys rapportgenerator, annars blir referenserna ofullständiga!)
I släktforskningen ser källorna ofta lite annorlunda ut än i den akademiska världen; det kan vara register, CD-skivor, hemsidor, kyrkböcker, mantalslängder mm, där begreppet
Författare är diffust. I standarden finns regler för hur detta hanteras i olika fall. Genney löser problemet genom att använda
Förkortningen som referens i Harvards hänvisningar.
I Oxford-systemets Källförteckning visas
Förkortning, Författare, Titel. (Publikation). Förvaringsplats. Kommentar. Förkortningen är här meningslös, eftersom den inte refereras till, och leder dessutom till upprepningar i referensen om man t ex har samma Förkortning som Titel. Om samma källa används flera gånger upprepas bara Förkortningen i följande referenser i listan, vilket gör det svårt att hitta den första, fullständiga, om man har många källor (som i detta system ligger i nummerordning).
För de Källor som inte specificerats alls, förutom sin Förkortning, fungerar båda referenssystemen men ger då ingen detaljerad information om källorna. Beroende på hur man skriver in uppgifter i de olika fälten kan man få det att fungera mer eller mindre hyfsat, men för mig känns Oxford-systemet mera lämpat än Harvard. För andra kan det säkert vara tvärtom?
Bifogar PDF med en kommenterad jämförelse mellan Oxford- och Harvard-systemen för ett enkelt exempel på Personakt.
Hur gör ni andra med källuppgifter? Vilka uppgifter för ni in? Vilket system använder ni? Hur funkar det? Erfarenheter och problem?
Hur är det tänkt i programdesignen? Detta är ju riktigt svårt, och på det stora hela hanteras det ju så gott det går!
Men jag kan tänka mig två alternativa vägar till förbättringar:
- Att hårdare definiera och styra upp inmatningsfälten
- Att öka möjligheterna att redigera mallarna, så att de passar det sätt man själv lägger in data på (dvs vilka data ska med i de olika listorna)
Jag skulle också vilja ha en möjlighet att i inställningarna välja att källor visas som default (i biografins Visningsläge och när man Shift-hovrar över personerna i diagrammet).
Är det möjligen några förändringar på gång i version 2?
Hoppas på goda råd och framtida förbättringar...
[bifogad fil raderad av administratör]