Jag använder funktionen Byt till befintlig källhänvisning i stort sätt alltid och då väljer jag först källa och efter det byte till befintlig hänvisning. Nu får jag upp hela listan med alla källor och det vore suveränt om det gick att filtrera ut den källa jag har valt i första fältet. Det skulle spara mycket tid. Ett förslag bara.
Håller med!
Jag väljer först källa genom att skriva in några bokstäver i fältet Källa. Jag har lagt upp förkortningar, så att jag t ex skriver 'hfl mj' och får upp källan Husförhörslängder Mjällby, Blekinge län. Snabb och effektivt när man fått upp rutinen! Därifrån skulle jag då vilja direkt kunna välja en befintlig hänvisning eller lägga in en ny. Använder flitigt AD:s kopieringsfunktion CTRL+SHIFT+1 som jag klistrar in med CTRL+V. Om man klistrar in hänvisningen för flera händelser blir det dock flera hänvisningar som man sedan måste sammanföra i källhanteringen. Det går ju också att kopiera
hela källan med hänvisning via högerklick eller nerpilmenyn eller CTRL+C för återanvändning i andra händelser. Det är smart att man har en lista över flera kopierade källor att välja bland vid inklistring. Men direktval enligt Roadrunners förslag skulle underlätta ytterligare.