Författare Ämne: Platstolken ignorerar Kristianstad Län  (läst 8786 gånger)

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
Platstolken ignorerar Kristianstad Län
« skrivet: 2017-10-08, 19:02:18 PM »
Hej.
När vi använder platstolken ignorerar den församlingar i Kristiansdad län.
Varken Högestad, (L), Sverige eller Högestad 16, Högestad, (L), Sverige känner den igen, men till exempel Allerum, (M), Sverige och Svedberg, Kattarp, (M), Sverige tolkar den rätt.
Inte en enda församling i Kristianstad län känns igen.
MVH
Fredric & Kerstin
MVH
Fredric & Kerstin

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Platstolken ignorerar Kristianstad Län
« Svar #1 skrivet: 2017-10-09, 09:58:42 AM »

När vi använder platstolken ignorerar den församlingar i Kristiansdad län.
Varken Högestad, (L), Sverige eller Högestad 16, Högestad, (L), Sverige känner den igen...

Vad jag vet finns ingen församling i Kristianstads län som heter Högestad! Högestads socken ligger i gamla Malmöhus län (M), i nuvarande Sövestads församling, Ystads kommun, Skåne län. Om du söker bara Högestad i Platstolken, så får du den träffen.

Enligt Lantmäteriets Kartsök och Ortnamn finns ett Högestad även i Linderöds församling i Kristianstads kommun, f d Kristianstads län (L). Men det är bara klassat som Bebyggelse och ser ut att bestå av en eller några få gårdar. Verkar lite osannolikt att där skulle finnas 16 nummer.

Om det är det lilla Högestad vid Linderöd som avses, måste ni ju ange Högestad, Linderöd, (L), och då själva lägga till Högestad under församlingsnivån som finns i Platsregistret. Om det är Högestad i M-län får ni lägga till Högestad by och sedan gårdarna med nummer hierarkiskt under Högestad fs som redan finns i Platsregistret.

Är det inte så, att ni misstar er på länet???
Hans Rosenlund

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-10-09, 11:24:18 AM »
Hej.
Det var Högestad, (M), Sverige som menades.
Men, det är fortfarande socknar som inte hittas av platstolken, Barkåkra, (L), Sverige eller Löderup, (L), Sverige eller Valleberga, (L), Sverige.
MVH
Fredric & Kerstin
MVH
Fredric & Kerstin

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-10-09, 12:24:47 PM »
Men, det är fortfarande socknar som inte hittas av platstolken, Barkåkra, (L), Sverige eller Löderup, (L), Sverige eller Valleberga, (L), Sverige.

Ser heller inga problem med dessa i Platstolken – utom att också Löderup ligger i M-län!
Se bild 1–3. OBS att det blir träff även på Löderup, (L) eftersom det ligger i det nu sammanslagna Skåne län.

Det kan vara klokt att söka bara platsnamnet, dvs "Vånga" (bild 4). Då får man eventuellt flera alternativ, och undviker risken att skriva fel i länsbeteckningarna.

Om man trycker på de två flaggorna överst, får man också den geografiska utbredningen för alla församlingar på kartan! Se bild 5.

[bifogad fil raderad av administratör]
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-10-09, 14:26:41 PM »
Många församlingar i gränsen mellan Malmöhus län och Kristianstad län har bytt län.

På 1800-talet gick länsgränsen genom vissa församlingar. I Stora Köpinge anges exempelvis om barnen är födda i ena eller andra länet.

Ramsåsa var länge till större delen i M-län men valde att tillhöra L-län helt och hållet (tro det var på 1950-talet).

Flera församlingar däribland Löderup och Valleberga valde 1970 att tillhöra Ystad kommun istället för Tomelilla eller Simrishamn när många kommuner slogs ihop.

Jag skulle gärna se att Genney tillät att en församling tillhörde flera län.
Då skull man kunna ange att födelsen är i Löderup (L), medan boendet några år senare är Löderup (M)

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-10-09, 14:49:20 PM »
Jag skulle gärna se att Genney tillät att en församling tillhörde flera län.
Då skull man kunna ange att födelsen är i Löderup (L), medan boendet några år senare är Löderup (M)

Man kan ju själv lägga in församlingarna i båda länen. Jag vill dock varna för detta. Jag gjorde på liknande sätt med byar och hemman i Jämshögs församling, vilken 1865 delades i Jämshög och Kyrkhult. Det blev dock alldeles för rörigt och svårt att hålla ihop bilden av byarna och dess folk. Jag beslöt att låta de byar som idag tillhör Kyrkhult också i mitt register göra detsamma. Jag har noterat tidigare tillhörighet och nummer i platsernas notering. Idag diskuteras att åter slå ihop församlingarna, så då får jag kanske flytta byarna igen...?  :-\
Hans Rosenlund

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-10-09, 16:32:41 PM »
Hej.
Har en del församlingar på gränsen mellan L och M län som tillhört bägge länen, så det blir lite förvirrande.
Åter till ämnet, jag tänker närmast efter när man kört "Auto" i platstolken.
Jag får i inga flaggor i L-län
Se bild

MVH
Fredric & Kerstin

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-10-09, 16:45:44 PM »
Jag använder inte stilen för län; "(L)", utan "Kristianstads län", och det har inte varit några problem. Kanske är det en bugg just för Skåne i detta fall? Hur ser det ut om du markerar någon plats och trycker Sök? Hamnar du då rätt, så du kan välja en plats i listan?

Annars kan du testa att redigera GEDCOM-filen och byta alla "(L)" mot "Kristianstads län". Gör backup!

ADMIN har kanske ett bra tips?
Hans Rosenlund

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-10-09, 17:18:13 PM »
Så länge socknen är i sin grundform typ Oderljunga, (L), Sverige så hittar platstolken när jag trycker välj.
När jag trycker sök så hittar den socknen.
När jag trycker välj eller sök på formen Örahult, Oderljunga, (L), Sverige, så hittar platstolken inte rätt socken.
Detta gäller alltså bara Kristianstad län.

Fredric
MVH
Fredric & Kerstin

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2017-10-09, 17:57:37 PM »
Har provat med att byta ut (L) till Kristianstads län i en gedcom-fil, och då hittar platstolken rätt.
Men om syntaxen (M) fungerar så borde även (L) fungera.
MVH
Fredric & Kerstin
MVH
Fredric & Kerstin

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2017-10-09, 18:45:52 PM »
Kan vara en bugg att s-et fallit bort och den jämför med Kristianstad län eller liknande.
Jag ska undersöka saken.
« Senast ändrad: 2017-10-09, 18:58:27 PM av Administrator »

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2017-10-09, 19:25:11 PM »
OK, Tack
MVH
Fredric & Kerstin
MVH
Fredric & Kerstin

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2017-10-10, 07:56:45 AM »
När jag trycker välj eller sök på formen Örahult, Oderljunga, (L), Sverige, så hittar platstolken inte rätt socken.
Jag har provat att lägga till Örahult, Oderljunga, (L) och efter att ha kört auto funktionen så tolkar Genney Örahult som en plats i Oderljunga församling i Kristianstads län (se bild 1).

När jag markerar Örahult och trycker på välj får jag upp platsregistret med Oderljunga församling markerad (se bild 2).

När jag väljer att söka på Örahult får jag resultatet att det ligger i Perstorps församling i Skåne län (se bild 3). Det beror på att sökfunktionen använder en extern databas som innehåller även platser under församlingarna men den administrativa strukturen är den som används idag och kan se olika ut mot platsregistrets.

« Senast ändrad: 2017-10-10, 08:05:13 AM av Administrator »

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2017-10-10, 10:34:04 AM »
... efter att ha kört auto funktionen så tolkar Genney Örahult som en plats i Oderljunga församling i Kristianstads län

Eftersom jag använder beteckningen Kristianstads län istället för (L) ändrade jag, och först då funkar Auto liksom Admins. Därifrån kan jag trycka Välj och lägga till Örahult under Oderljunga som markerats i listan. Eller Konvertera, vilket vackert öppnar skapa-menyn för Örahult som By under Oderljunga.

I Sök får jag träff på Örahult och Oderljunga, Kristianstads län – ja även Oderljunga, (L), Sverige – var för sig men inte sammankopplade.

Auto och Välj verkar alltså vara känsliga för vilken nomenklatur man har valt för länsbeteckningarna, medan Sök inte känner av denna men istället missar sammansättningen av hierarkin.
Hans Rosenlund

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2017-10-10, 18:22:56 PM »
Admin, gäller det ochså om du lägger till Sverige efter Örahult, Oderljunga, (L)

MVH
Fredric & Kerstin