Författare Ämne: Kartlager  (läst 4039 gånger)

Alsterolle

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 189
    • Visa profil
Kartlager
« skrivet: 2017-11-10, 12:40:43 PM »
Nu har jag gjort mitt första "overlay/kartlager" i Genney. Lagt en del av Lantmäterikartan ovanpå Genneys Google-karta. Detta för att koordinatsätta platser som inte finns hos Google.
Fungerade hyfsat även om jag gärna skulle ha fler finjusteringsmöjligheter för att synka hela kartan.   

Var ligger den nya overlayfilen?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Kartlager
« Svar #1 skrivet: 2017-11-10, 16:07:38 PM »
Filen ligger i Windows under appdata > roaming > Genney > templates > MapLayer.gma

Vad gäller finjustering så fungerar det så att ändringarna (bortsett från rotation) är faktiska pixlar, dvs. ju mer in-zoomad kartan är desto finare justeringar.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Kartlager
« Svar #2 skrivet: 2017-11-11, 00:26:11 AM »
Hävdar med bestämdhet att kartlagren bör följa med registret och inte programinstallationen! Annars förlorar man dem om man öppnar ett molnbaserat register i en annan dator.


Med en dåres envishet hävdar jag detsamma för platsregistret...
Hans Rosenlund

xkjell

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: Kartlager
« Svar #3 skrivet: 2017-11-11, 10:46:02 AM »
En "dåre" till, som tycker som Hans, om nu detta innebär problem vid molnbaserade synkningar.

kerranofredde

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Kartlager
« Svar #4 skrivet: 2017-11-12, 07:11:41 AM »
Dito
MVH
Fredric & Kerstin

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Kartlager
« Svar #5 skrivet: 2017-11-12, 14:04:16 PM »
Jag förstår viljan, ett problem i sammanhanget är också bilderna där det blir svårt med sökvägarna.

Har inte provat men slog mig just, finns det egentligen något hinder för att lägga Genney-mappen i den dolda Genney-mappen (appData > roaming > Genney i Windows) och sedan lägga den dolda Genney-mappen som moln-mapp då skulle platsregister och alla inställningsfiler följa med?
« Senast ändrad: 2017-11-12, 14:09:45 PM av Administrator »

kerranofredde

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Kartlager
« Svar #6 skrivet: 2017-11-12, 16:08:12 PM »
Vi lägger allt i samma struktur på våra andra datorer, så vi har inga problem med sökvägarna.
Förmodar att all inte gör på det sättet.
MVH
Fredric & Kerstin

xkjell

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: Kartlager
« Svar #7 skrivet: 2017-11-12, 18:58:47 PM »
Själv kör jag enbart media, säkerhetskopiering och gedcom på molnet och själva släktregistret lokalt (har haft problem med synkning när allt låg på moln).

Ser gärna att organisationsfliken utökas så man kan välja att få alla Genneys register (släkt, plats, källor, kartlager, you name it...) automatiskt kopierat till vald molnplats och att det automatiskt skickar dit ändringar man gör lokalt dit. När man startar så söker det först efter ändringar i molnet. Lite luddigt är kanske tänket men lösningen finns säkert. Viktigt att kunna se om molnet hunnit fått allt innan man stänger!

Innan lösningen finns så kör jag släktregistret lokalt och vid behov på annan enhet laddar ner från molnplacerade gedcomen. Åtminstone på Mac finns bra lösningar, vad jag förstår.

Alsterolle

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 189
    • Visa profil
SV: Kartlager
« Svar #8 skrivet: 2017-12-03, 18:39:50 PM »
Jag har lyckats lägga in ytterligare kartlager.

Nu till frågan:
Hur delar jag med mig de kartlager jag med stor möda pusslat ihop med underlagskartan?
Den .gma fil som innehåller MapLayer-data har ju alla inlagda lager - kanske man bara vill dela något av dessa ..


Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Kartlager
« Svar #9 skrivet: 2017-12-04, 10:19:06 AM »
I nuläget är kartlagren inte lämpliga att flytta mellan olika datorer men jag noterar det som ett förslag.