Författare Ämne: Törs jag uppdatera till 4:an???  (läst 254 gånger)

Bosse

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 174
  • Med Vänliga släktforskarhälsningar
    • Visa profil
Törs jag uppdatera till 4:an???
« skrivet: 2024-02-20, 18:26:50 PM »

   Hej.

Nu har jag fått igång min ”nya beg” mac. Efter mycket strul och jäkelstyg. Bl.a. så fick jag kopiera min förra mac fil för fil, gick inte med Time Machine- återställare. Min nya accepterade inte de gamla filerna från min förra mac. Se tidigare inlägg om mitt byte till ny Mac.
Nu har jag läst lite om andra som haft problem med att uppdatera Genney till 4:an.
Som jag tror att jag skall jobba:
Betala uppdateringslicens från 3. enligt ”Pris och beställning ev licensnyckel”.
Ladda hem den nya mac-filen /64 bitar/.

Följa ”Installationsanvisningar för licensnyckel”

men vad menas det med? ”Ange en fil med giltig licensnyckel”
Är det den som finns för Genney 3?  licence.lic??

enligt er ”MAC problem med installationsfilen”,  så skall jag rensa hela Genny innan jag gör allt detta??

Skall jag alltså först kopiera hela Genney 3 filstruktur.?

Jag är troligtvis helknäpp för jag vet inte om jag törs uppdatera Genny, när jag skall ta bort arbete med 16500 personer.

Med vänlig hälsning Bosse
Bo Nilsson

Genney 3.0B46
macOS Sonoma 14.4.1 (23E224)
MacBook Pro (13 tum, 2019)

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Törs jag uppdatera till 4:an???
« Svar #1 skrivet: 2024-02-20, 20:45:01 PM »
Fil med giltig licens är licensen för Genney 3. När du installerat 4:an och startar programmet så kommer det upp alternativ för att köpa eller uppgradera. Leta reda på licensen för 3:an och välj uppgradera.
Licensen för 4:an dyker upp i ett mail efter ett litet tag. Den licensen använder du sedan till 4:an.

Problemen med MAC och Genney verkar vara att om du har tidigare versioner så heter programmet i MAC fortfarande Genney 3 eller Genney 2. Men som jag tolkar det så är det 4:an som startar.

(OBS: Jag kör Windows själv så jag är lite osäker på proceduren men du behöver inte alls vara rädd att några filer försvinner.)
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

TXJ

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Törs jag uppdatera till 4:an???
« Svar #2 skrivet: 2024-04-14, 10:38:30 AM »
Efter att ha läst "uppdateringsinstruktionen" så förstår jag att man tvekar. Ska inte slå mig för bröstet men efter 30 i branschen för att skriva IT-instruktioner, såväl användar- som installationsanvisningar så var nog den instruktion som bjöds på sidan https://www.genny.se/content.php?rid=143 bland de sämsta jag sett i ämnet att "skriva för sin publik".

Jag antar att, utan belägg med hänvisning till sidan ovan, att man ska installera över sin licensierade Genney 3 med en demoversion av Genney 4 (då utan licens, och vad får man då?) för att sedan via demoversionen med ogiltig v.3-licens uppgradera till 4:an. Jag förstår personen som hamnade i ett limbo där han blev av med sin v.3-licens och hamnade i ett olicensierat läge eftersom det bl.a. inte framgår om installationen av demo-4:an sker parallellt eller över. Rätt eller fel?

Är det så att installationen av demo-4 sker över den licensierade v.3 så förstår jag om man tvekar vad gäller databaserna Men å andra sidan har väl alla tagit backup på sina databaser, både regelbundet och speciellt inför uppgradering så där är man ju säker.

Bättre instruktioner kan vi nog önska oss i framtiden.

Nu tänkte jag uppgradera! Ska inte påstå att jag känner mig komfortabel med den instruktion som finns.

/TXJ



       

TXJ

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Törs jag uppdatera till 4:an???
« Svar #3 skrivet: 2024-04-14, 11:47:50 AM »
Uppgradering gick ju bra även om man inte riktigt visste vad man gjorde och vad som hände rent program- och registry-mässigt (vilket nog är en förutsättning för en säker IT-miljö). Man liksom bara förutsatte vissa saker som inte var beskrivet.

Nåväl, nu sitter jag här med två till synes parallella versioner. Att v.4 har ärvt en del av v.3 det är helt klart eftersom den hittade databaser mm. Men hur ser avinstallationsanvisningen ut på Genney v.3? Hallå ingen hjälp där? Hur går den till. Är den riskfri? Vad raderas och avinstalleras? Måste undersökas!
 
Måste tillstå att jag efter att ha uppdaterat blev än mer förvånad över vilket dåligt systemsupportstöd som finns i Genney-programmen. Känns som om man vill hålla låg nivå på programkunskapen, men jag kan ha fel. Min gamla farsa hade inte grejat detta men han var uppväxt på Holger-tiden.

Programmet som sådan gillar jag skarp. Får se om uppgraderingen var värd kostnaden?

/TXJ