Författare Ämne: Finska ortnamn  (läst 5386 gånger)

ReinoHav

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Finska ortnamn
« skrivet: 2017-12-27, 11:55:06 AM »
Hej!
Jag har min släkt i Finland, och skulle därför behöva importera finska ortnamn med koordinater i Genney. Var hittar jag en passande xml-fil?
Reino Havbrandt

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Finska ortnamn
« Svar #1 skrivet: 2017-12-27, 13:20:13 PM »
Det finns en xml-fil som en användare har justerat som ska vara ok, dessvärre var det en bugg i xml importen som gör att det hänger sig. Nästa uppdatering är på gång med kan ta några dagar till.

Om du inte kan vänta går det att importera Finlands administrativa struktur från platsregistret.
Högerklicka på jordgloben > importera land > Finland.
Åland ligger som ett separat land och får importeras för sig och du kan sedan dra in det under Finland.

Kom ihåg att ta en backup innan.

ReinoHav

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-12-27, 16:18:09 PM »
Hantera/Jordgloben: Högerklicka ger inget resultat; vänsterklick öppnar Platsregister-fönster med knapparna Importera och exportera. Importera öppnar "Hämta fil", men ingen fil finns att hämta.

[bifogad fil raderad av administratör]

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-12-27, 16:46:58 PM »
Ok, ser nu att den finns i utvecklingsläge men är inte inte implementerad för vanliga användare, konstigt att det inte noterats tidigare.

Om några dagar har du bägge möjligheterna, jag ska lägga upp xml-filen då också.

ReinoHav

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-12-27, 17:26:39 PM »
Det låter bra!
Om detta börjar funka, så flyttar jag mitt huvudträd till Genney. Började med släktforskning i höstas, och har provat lite av varje. De finska programmen verkar nog inte riktigt hålla måttet, Geni är lite segt och dyrt, FTB/MyHeritage är iofs bra, deras "matchningar" kan ju ge en del underlag att söka i, men i längden vill jag inte betala 1000+3000 per år för att hålla igång träden. Så jag behöver ett bra långsiktigt grundprogram, och det verkar bli Genney. Slår gärna ett slag för Genney i de finska släktforskargrupper jag är med i, om jag kommer igång med detta.

ReinoHav

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-01-05, 09:42:15 AM »
Har nu laddat ner version Genney 2.0b25, antar att det är samma som mejlet hänvisar till, version 2.0.25.
Den har fortfarande bara det svenska platsregistret.
Funktionen "Importera land" saknas. Om jag trycker på Importera i fönstret Platsregister, öppnas ett nytt fönster Importera platser med knappen Hämta fil... Om jag trycker på Hämta fil öppnas ytterligare ett fönster där Media-mappen är default. Media-mappen innehåller inga filer.
Bifogar skärmdump i filen GenneyFinlandTest.pdf
Fråga: Finns det en xml-fil med Finlands administrativa struktur? Följer den i så fall med Genney, eller kan den laddas ner någon annan stans?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-01-05, 10:08:32 AM »
Håller med om att det sitter lite anonymt till men se bild. Högerklicka på jordgloben.

Bifogar också en fil från Per Söderlund. Den skiljer sig lite grann från den som importeras från GeoNames och den innehåller också Åland. Importerar man Finland från GeoNames får man importera Åland separat och lägga till under finland som ett landskap.

Kom ihåg att göra backup på platsregistret.

ReinoHav

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-01-05, 10:44:34 AM »
Tack! Det funkade bra med import från Importera land, var bara lite svårt att hitta rätt knapp.
Lägger nu upp min huvudsakliga släktforskning i Genney, rapporterar om utfallet senare.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #8 skrivet: 2018-01-05, 10:46:46 AM »
Citera
Håller med om att det sitter lite anonymt till
Ja, det var svårt att hitta! Borde ligga under en knapp.

Hittade ett fel i Danmarks platsregister. Amtet som där kallas North Denmark heter på danska Nordjylland, om vi ska vara konsekventa...  :)
Hans Rosenlund

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-01-08, 09:58:15 AM »
Men å så bra! Här ska struktureras!