Författare Ämne: Gedcom fil  (läst 32658 gånger)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Gedcom fil
« Svar #15 skrivet: 2018-01-20, 09:53:28 AM »
Standardinställningen har begränsningar för vad den visar för personinnehåll och är personen exkluderad visas privat.

[bifogad fil raderad av administratör]

ipahlm45

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2018-01-20, 14:14:27 PM »
Hej Lotta.
Prova att gå in på fliken Publisera gå till fliken Urval Begränsningar där kan du välja vad som skall visas, om du tar bort alla bockar där visas allt, där kan du bestämma vad som skall visas men man bör inte visa personer som lever.
MVH
Ingvar Pahlm

Lotta B

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 2018-01-21, 11:07:34 AM »
Hej,

Jag tror det ska räcka, du kan ju titta på en person i Genney som du vet har bilder, och se under fliken Media i biografin om dom syns där, bara att den inte hittar bilderna på hårddisken

/Martin

Är det bäst att lägga bilder o dokument i Mediamappen i 2 mappar om man, som jag, har 2 olika släktträd; ett för min sambo och ett för mig själv.

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 2018-01-21, 12:28:18 PM »
Standardinställningen har begränsningar för vad den visar för personinnehåll och är personen exkluderad visas privat.

Om jag gör en publicering till websida så får jag Privat på alla fäder och mödrar som inte är registrerade, dvs okända.
Jag skulle gärna vilja slippa det eftersom det antyder att det finns information som inte visas, vilket det inte gör.

Lotta B

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 2018-01-21, 14:46:36 PM »
Hej Lotta.
Prova att gå in på fliken Publisera gå till fliken Urval Begränsningar där kan du välja vad som skall visas, om du tar bort alla bockar där visas allt, där kan du bestämma vad som skall visas men man bör inte visa personer som lever.
MVH
Ingvar Pahlm

Okej, tack. Har nu löst licensen för 2:an så ska bli intressant att se vad skillnaden blir. Jag har en privat hemsida där bara släkten har adressen så jag tror inte det är någon fara att ta med nu levande.

Lotta B

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 2018-01-29, 21:40:34 PM »
Här är ett exempel: http://jonasfarmor.stromshall.se/I720.htm

Webbsidan som genereras har "responsiv design", vilket innebär att den anpassar sig efter skärmens storlek, och därmed fungerar bra i mobil. MinSläkt är inget vidare på det, och använder föråldrad teknik.

Hur gör jag för att få det se så här bra ut som ovan! Min html ser inte riktigt klok ut och fotona blir jättestora!

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 2018-01-30, 07:55:38 AM »
Är den stora bilden en presentationsbild eller ligger den som media under någon händelse?

Det verkar som att man inte kan justera bildstorlek när man publicerar, det finns ingen inställning för bilder.
Frågan är var man justerar det? Och vad som i slutänden bestämmer bildstorleken?
Kanske inbyggt en viss storleke i publiceringen?

Jag har provat att i Biografin justera både presentionsbilden och händelsebilden för personen innan publicering men ingen ändring slår igenom på websidan.
Justering i Utskriftsinställningar hjälper inte heller för webpubliceringen. Däremot naturligtvis för utskrift.

Lotta B

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 2018-01-30, 08:46:15 AM »
Är den stora bilden en presentationsbild eller ligger den som media under någon händelse?

Det verkar som att man inte kan justera bildstorlek när man publicerar, det finns ingen inställning för bilder.
Frågan är var man justerar det? Och vad som i slutänden bestämmer bildstorleken?
Kanske inbyggt en viss storleke i publiceringen?

Jag har provat att i Biografin justera både presentionsbilden och händelsebilden för personen innan publicering men ingen ändring slår igenom på websidan.
Justering i Utskriftsinställningar hjälper inte heller för webpubliceringen. Däremot naturligtvis för utskrift.

Tror den ligger i mediafilen. Det är väldigt svårt att få en överblick hur det kan komma att se ut, har inte hittat någon förhandsgranskningsfunktion. Det står endast att man ska prova sig fram men det är ju inte så lätt. Om det är för krångligt och för svårt tröttnar man ju. Skulle även vilja se fler alternativ "irl" men har inte hittat några sidor att kolla på mer än den länk jag fick. Den var ju helt okej men hur får man fram det???

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 2018-01-30, 08:57:58 AM »
Porträtt lägger sig som en mindre bild överst på sidan, bilder för händelser ligger i anslutning till händelser och bilder för person ligger under media.

I nuläget går bildernas storlek inte att ändra annat än i stilmallarna men det kan komma att ändras framöver.

Lotta, i ditt exempel ser det ut som webbläsaren inte läser in stilmallarna. Jag rekomenderar också att du inte använder Internet Explorer som webbläsare både för Genneys webbpublicering och generellt. Använd Chrome, Firefox eller Safari.

Lotta B

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 2018-01-30, 09:30:08 AM »
Porträtt lägger sig som en mindre bild överst på sidan, bilder för händelser ligger i anslutning till händelser och bilder för person ligger under media.

I nuläget går bildernas storlek inte att ändra annat än i stilmallarna men det kan komma att ändras framöver.

Lotta, i ditt exempel ser det ut som webbläsaren inte läser in stilmallarna. Jag rekomenderar också att du inte använder Internet Explorer som webbläsare både för Genneys webbpublicering och generellt. Använd Chrome, Firefox eller Safari.

Men jag har ingen av dessa webbläsare, har Microsoft Edge. De flesta har väl det eller IE. Så hur ser det ut hos dem? När jag tittade på exempellänken såg det ju bra ut? Har Du tips på hur jag ska göra nu då? Skaffade ju licens just för att kunna webpublicera lite snyggare hemsida än MS:s. :-(

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 2018-01-30, 10:06:41 AM »
Det är svårt att svara på varför det blir sådär, tycker du kan ladda hem chrome för att prova. Chrome är den mest använda webbläsaren http://www.w3c-schools.com/browsers/browsers_stats.asp.htm

MartinB

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
« Svar #26 skrivet: 2018-01-30, 10:11:07 AM »
Det är svårt att svara på varför det blir sådär, tycker du kan ladda hem chrome för att prova. Chrome är den mest använda webbläsaren http://www.w3c-schools.com/browsers/browsers_stats.asp.htm

Det skulle inte kunna bero på att websidan besöks lokalt? Kanske problem med relativa sökvägar m.m. till inkluderade css-filer och liknande som gör att det inte fungerar så bra att besöka den lokalt, utan att den fungerar bättre om man besöker den via en webbsida. Dvs att man måste ladda upp sidan på webben för att utseendet ska bli normalt?

Lotta B

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 2018-01-30, 15:04:09 PM »
Jo jag tittar lokalt, hur ska jag annars göra? Lägga ut något som inte är färdigt? Det är det jag menar att jag saknar, att kunna förhandsgranska innan jag lägger ut!

Lotta B

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 2018-01-30, 15:28:35 PM »
Nu har jag faktiskt lyckats med att förhandsgranska i Google Chrome via Dreamweaver och där ser det ju faktiskt nästan ut som i länken! Men förstasidan och hem/valknappen t v syns inte. Förstasidan är tom förutom namnet upptill, hur får man till det så att huvudpersonen i trädet kommer upp på förstasidan? Kommer det att se ut så här när jag lägger ut det också, även om jag tittar i Edge?

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 2018-01-30, 15:40:46 PM »
Nu har jag faktiskt lyckats med att förhandsgranska i Google Chrome via Dreamweaver och där ser det ju faktiskt nästan ut som i länken! Men förstasidan och hem/valknappen t v syns inte. Förstasidan är tom förutom namnet upptill, hur får man till det så att huvudpersonen i trädet kommer upp på förstasidan? Kommer det att se ut så här när jag lägger ut det också, även om jag tittar i Edge?

Startsidan kan du själv "designa" genom att klicka på Redigera startsida vid webbpublicering.

För mig ser sidorna likadana ut oavsett jag använder Edge eller Firefox, så troligtvis ja. Är på Windows plattform kan tilläggas.