Författare Ämne: Tänket inför att skapa släktträd  (läst 2968 gånger)

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Tänket inför att skapa släktträd
« skrivet: 2018-01-28, 12:48:33 PM »
Hej!

Behöver några råd om hur man tänker kring skapande av släktträd och ID-nr m m.

1)   Nu skall jag skapa ett nytt Släktträd för Finland. Om jag gör mig själv till proband, kan jag få med min bror och hans ättlingar? Eller skall jag sätta min son eller sonson som proband. Tanken är att yngre släktingar också skall få tillgång till det, och det är ju viktigt att de ser var någonstans de kommer in i sammanhanget.

2)   Jag har tidigare gjort två släktträd i Sverige som kanske egentligen bör vara ett. Min pappas morfar och min pappas mormor fick var sitt. Trodde att de kanske blev för stora, men nu har jag ju sett att flera av er har tusentals i sina släktträd.

Hur kan jag slå ihop dem? De finns ju noterade i vartdera släktträdet? Hur går det med ID-numren?

Sedan skulle jag vilja förändra proband i trädet och lägga till yngre personer? Går detta?

3)   Sedan undrar jag hur jag lättast kan få till att texten också kan presenteras på engelska? Har man släktingar i Finland och USA är det ju viktigt att också kan läsa presentationerna.

Undrar L-B  :-\

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Tänket inför att skapa släktträd
« Svar #1 skrivet: 2018-01-28, 14:19:05 PM »
Det spelar ingen roll var du börjar i trädet, proband kan du ändra när du vill genom att högerklicka på en person och välja Gör till startperson eller via arkivmenyn > Välj startperson.

Gör en gedcom-fil från både pappas morfars träd och pappas mormors träd. Skapa sen en nytt register och importera bägge dit. Den första gedcom-filen behåller sina id-nummer men den andra kan få annorlunda då det förmodligen kommer att vara id-nummer som är upptagna och som då måste få nya nummer.

Generellt ska du inte göra olika träd för din släkt då det med största sannolikhet kommer att finnas gemensamma beröringpunkter längre bak och som då trasslar till det om du vill slå ihop träden då det blir dubbletter. T.ex min farmor och farfar är släkt på 91 olika sätt.
Det är bara att hoppas att du inte har för mycket dubbletter när du slår ihop träden.

För utskrifter på engelska väljer du språket i utskriftsmallen för utskriften > fliken text > språk.
Vill du engelsk text för webbpubliceringen ändrar du språket för Genney under inställningar > organisation > språk och startar om Genney. Du har då engelskt gränssnitt och webbpubliceringen blir på engelska. Dock kommer den fria texten att visas som du skrev in dem.

« Senast ändrad: 2018-01-28, 14:31:08 PM av Administrator »

Fammo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Tänket inför att skapa släktträd
« Svar #2 skrivet: 2018-01-28, 16:29:56 PM »
Hej!

Tack för snabbt svar. Jo, risken finns för så kallade anförluster eftersom de i princip har bott i samma socken hela tiden med några undantag för närliggande församlingar.

Hälsningar
L-B